Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Akce v Bruselu
  3. Zpráva o stavu evropských měst 2016

Zpráva o stavu evropských měst 2016

Zpráva o stavu evropských měst 2016

Publikováno: 21.11.2016 , Autor: Jakub Tomek

V pondělí 24. října představila Evropská komise a OSN Habitat Zprávu o stavu evropských měst 2016. Zpráva analyzuje výkonnost evropských měst s ohledem na prioritní témata městské agendy pro EU a má za cíl více podporovat městskou politiku založenou na růstu pracovních míst, dostupnosti, kvalitě ovzduší, mobilitě atd.

Evropská unie vynaloží vprogramovém období 2014 – 2020 více než 100 miliard EUR pro projekty voblasti inovací vmalých a středních podnicích, sociálního začleňování a mobility snízkými emisemi CO2 a energetické účinnosti. Proto mezi základními body této zprávy jsou

  • Pomoc Evropské unie městům, aby se více zaměřovala na témata kvality ovzduší, bydlení, migraci a boj proti chudobě.
  • Podpora partnerství mezi městy a předávání si zkušeností pomocí porovnávání výkonnosti měst

Zpráva je rozdělena do osmi kapitol

Kapitola 1: Evropská města vglobálním kontextu

  • Vprvní kapitole se uvádí, že evropská města mají dostatečně vysokou hustotu v poskytování efektivní veřejné dopravy.

Kapitola 2: Demografické změny

  • Růst počtu obyvatel ve městech je vyšší, a to zejména kvůli stěhování. Ale rychlost urbanizace se zpomalila od roku 1960 a 1970.
  • V roce 1990 ztratilo 40% měst obyvatele. V roce 2000 klesla míra na 30%.
  • Obyvatelstvo v produktivním věku se stěhuje do měst, kde hledají vzdělání a pracovní místa, zatímco lidé nad 65 se stěhují do menších měst.

Kapitola 3: Městský hospodářský rozvoj

Města by měla zvýšit produktivitu zejména:

  • Více se zaměřit na terciární vzdělání a další inovace
  • Podpora rychle rostoucích firem
  • Zvýšení míry zaměstnanosti
  • Lepší dostupnost

Kapitola 4: Inkluzivní město

Strategie Evropa 2020 měřena mírou urbanizace:

  • 10% a míň obyvatel předčasně ukončuje školní docházku ve věku 18-24 let
  • 40% obyvatelstva ve věku 30 až 34 let se věnuje terciálnímu vzdělávání
  • 75% lidí ve věku 20 až 64 let je zaměstnáno
  • Míra zaměstnanosti obyvatel města narozených mimo EU je výrazně nižší
  • Bydlení ve městech je drahé, malé a přeplněné

Kapitola 5: Tvorba městské ekologičtější a bezpečnější mobility

Velkým problémem jsou vozidla, která produkují hodně uhlíku. Zpráva navrhuje tato řešení

  • Zefektivnit pěší zóny a cyklo zóny, aby byly pohodlnější a bezpečnější
  • Zlepšit rychlost a frekvenci městské hromadné dopravy
  • Účtovat poplatky za parkování v centru města
  • K dosažení cílů v oblasti emisí skleníkových plynů v EU, je nutné snížit používání automobilů. Několika městům se to již podařilo.
  • Bezpečnost silničního provozu je vysoká ve většině měst v rámci EU, ale je stále na čem pracovat.

Kapitola 6: Města méně náročná na zdroje

Města ve srovnání s venkovem potřebují:

  • Čtyřikrát méně půdy
  • Zmenšit místní komunikace

Kapitola 7: Městské prostředí a změna klimatu

Ke snížení znečištění ovzduší mnoho měst je třeba jednat svládou na vyšší úrovni. Starostové, kteří mají za cíl snížit emise skleníkových plynů a přizpůsobit se změně klimatu by se měli připojit k Paktu starostů. Dále také mohou města experimentovat se zelenou a modrou infrastrukturou a dalším řešení na přírodní bázi.

Kapitola 8: Městská samospráva

Aby město bylo úspěšné, mělo by se řídit těmito body:

  • dostatečná autonomie
  • dostatečné finanční prostředky
  • Autonomie a financování měst se zvýšila, ale finanční krize snížila místní veřejné investice.

Ze zprávy také plyne, že korupce a neefektivní veřejná služba je i nadále morem v několika městech.

Celou zprávu si můžete stáhnout zde: http://ec.europa.eu/regional_policy/cs/policy/themes/urban-development/cities-report/

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.