Zpráva o stavu evropských měst 2016
Publikováno: 21.11.2016 , Autor: Jakub Tomek
V pondělí 24. října představila Evropská komise a OSN Habitat Zprávu o stavu evropských měst 2016. Zpráva analyzuje výkonnost evropských měst s ohledem na prioritní témata městské agendy pro EU a má za cíl více podporovat městskou politiku založenou na růstu pracovních míst, dostupnosti, kvalitě ovzduší, mobilitě atd.
Evropská unie vynaloží vprogramovém období 2014 – 2020 více než 100 miliard EUR pro projekty voblasti inovací vmalých a středních podnicích, sociálního začleňování a mobility snízkými emisemi CO2 a energetické účinnosti. Proto mezi základními body této zprávy jsou
- Pomoc Evropské unie městům, aby se více zaměřovala na témata kvality ovzduší, bydlení, migraci a boj proti chudobě.
- Podpora partnerství mezi městy a předávání si zkušeností pomocí porovnávání výkonnosti měst
Zpráva je rozdělena do osmi kapitol
Kapitola 1: Evropská města vglobálním kontextu
- Vprvní kapitole se uvádí, že evropská města mají dostatečně vysokou hustotu v poskytování efektivní veřejné dopravy.
Kapitola 2: Demografické změny
- Růst počtu obyvatel ve městech je vyšší, a to zejména kvůli stěhování. Ale rychlost urbanizace se zpomalila od roku 1960 a 1970.
- V roce 1990 ztratilo 40% měst obyvatele. V roce 2000 klesla míra na 30%.
- Obyvatelstvo v produktivním věku se stěhuje do měst, kde hledají vzdělání a pracovní místa, zatímco lidé nad 65 se stěhují do menších měst.
Kapitola 3: Městský hospodářský rozvoj
Města by měla zvýšit produktivitu zejména:
- Více se zaměřit na terciární vzdělání a další inovace
- Podpora rychle rostoucích firem
- Zvýšení míry zaměstnanosti
- Lepší dostupnost
Kapitola 4: Inkluzivní město
Strategie Evropa 2020 měřena mírou urbanizace:
- 10% a míň obyvatel předčasně ukončuje školní docházku ve věku 18-24 let
- 40% obyvatelstva ve věku 30 až 34 let se věnuje terciálnímu vzdělávání
- 75% lidí ve věku 20 až 64 let je zaměstnáno
- Míra zaměstnanosti obyvatel města narozených mimo EU je výrazně nižší
- Bydlení ve městech je drahé, malé a přeplněné
Kapitola 5: Tvorba městské ekologičtější a bezpečnější mobility
Velkým problémem jsou vozidla, která produkují hodně uhlíku. Zpráva navrhuje tato řešení
- Zefektivnit pěší zóny a cyklo zóny, aby byly pohodlnější a bezpečnější
- Zlepšit rychlost a frekvenci městské hromadné dopravy
- Účtovat poplatky za parkování v centru města
- K dosažení cílů v oblasti emisí skleníkových plynů v EU, je nutné snížit používání automobilů. Několika městům se to již podařilo.
- Bezpečnost silničního provozu je vysoká ve většině měst v rámci EU, ale je stále na čem pracovat.
Kapitola 6: Města méně náročná na zdroje
Města ve srovnání s venkovem potřebují:
- Čtyřikrát méně půdy
- Zmenšit místní komunikace
Kapitola 7: Městské prostředí a změna klimatu
Ke snížení znečištění ovzduší mnoho měst je třeba jednat svládou na vyšší úrovni. Starostové, kteří mají za cíl snížit emise skleníkových plynů a přizpůsobit se změně klimatu by se měli připojit k Paktu starostů. Dále také mohou města experimentovat se zelenou a modrou infrastrukturou a dalším řešení na přírodní bázi.
Kapitola 8: Městská samospráva
Aby město bylo úspěšné, mělo by se řídit těmito body:
- dostatečná autonomie
- dostatečné finanční prostředky
- Autonomie a financování měst se zvýšila, ale finanční krize snížila místní veřejné investice.
Ze zprávy také plyne, že korupce a neefektivní veřejná služba je i nadále morem v několika městech.
Celou zprávu si můžete stáhnout zde: http://ec.europa.eu/regional_policy/cs/policy/themes/urban-development/cities-report/