Závěrečná konference projektu EPTA
Publikováno: 4.6.2014 , Autor: kancelář Brusel, Pavla Nejedlá
Dne 28. května se v prostorách Výboru regionů konala závěrečná konference projektu EPTA (Evropského modelu pro veřejné dopravce).
EPTA projekt je zaměřen na sdílení a předávání znalostí a zkušeností, příkladů dobré praxe a osvědčených postupů veřejných dopravců. Je zacílen především na malé venkovské oblasti a středně velké městské části, které teprve vyvíjejí či rozvíjejí síť své veřejné dopravy. Důraz je kladen na trvalou udržitelnost veřejné dopravy, tedy na environmentální, energetické a ekonomické aspekty.
Dílčích projektů v rámci projektu EPTA se zúčastnilo celkem 11 partnerů z 9 zemí – Řecka, Itálie, Rumunska, Portugalska, Norska, Bulharska, České republiky, Velké Británie a Belgie a během konference byly představeny výstupy projektu EPTA za tyto jednotlivé země.
Za Českou republiku proběhl projekt Praha Suchdol, nastavení efektivnější komunikace s místními partnery a veřejností. Praha Suchdol je menší městská část v rámci mnohem rozsáhlejší velkoměstské oblasti sítě veřejné dopravy. V současné době se nijak nepodílí na plánování a poskytování veřejné dopravy v dané oblasti, jelikož ta je poskytována Dopravním podnikem hlavního města Prahy. Dopravní spojení mezi Suchdolem a centrem města je však nedostatečné, přičemž autobusová doprava již dosáhla svých kapacitních limitů. Návrhy Dopravního podniku hl. města Prahy pro změnu dopravní infrastruktury k řešení problému jsou v rozporu s názory místních politiků a s potřebami místních obyvatel. Projekt byl tedy zaměřen na zlepšení komunikace, aby bylo možno doručit informace o tom, jak mohou být místní potřeby vyslyšeny či lépe zohledněny v rámci plánovacího procesu Dopravního podniku hl. města Prahy.
V rámci projektu Praha Suchdol byla vypracována studie proveditelnosti, která významně rozvinula spolupráci mezi městskou částí Suchdol, Českou zemědělskou univerzitou, jenž je hlavním místním zaměstnavatelem a ROPIDem (Regionálním organizátorem pražské integrované dopravy). Pražský dopravní podnik je nyní zavázán konzultovat návrhy změn dopravní infrastruktury s městskou částí Praha Suchdol a s Českou zemědělskou univerzitou. Komunikace mezi místními politickými činiteli, univerzitou a zástupci pražské veřejné dopravy byla zlepšena a projekt dopomohl Dopravnímu podniku hl. města Prahy porozumět, že spolupráce s místními činiteli je nezbytnou podmínkou pro zlepšování celkové kvality a trvalé udržitelnosti městské veřejné dopravy.
Po představení jednotlivých dílčích projektů byli mluvčí, zástupci projektů, vždy ochotní a otevření pro zodpovězení otázek, či ke společné diskuzi s publikem.
V rámci konference byl také podrobně představen program INTERREG NC, který projekt EPTA financoval. „EPTA je jedním z 15 projektů trvale udržitelné veřejné dopravy, je perfektně sladěný se záměry programu INTERREG NC a přispívá k jeho úspěchu,“ uvedla Verena Priem zastupující program INTERREG NC.
Na závěr bylo nastíněno, jak se bude projekt EPTA dále vyvíjet a také byly navrženy další možnosti, které je program INTERREG schopen financovat.