Vzdělávání EU v oblasti turismu a nabídky školení
Publikováno: 23.10.2015 , Autor: Aneta Křičková
Dne 21. října se uskutečnila konference zabývající se budoucím vývojem evropského turistického sektoru. Evropský turismus vytváří přes 5 % hrubého domácího produktu EU, což z turistického sektoru dělá důležitou sféru pro vytváření nových pracovních míst. Konkrétně se odhaduje, že by díky rozvoji turismu mohlo dojít ke vzniku přibližně 100,000 pracovních míst ročně. Cílem konference bylo představit rámec pro vzdělávání a školení v oblasti turismu a zároveň jejich zhodnocení prostřednictvím klíčových kritérií v kontextu možností získání zaměstnání v tomto sektoru.
Tento sektor musí být zároveň schopen reagovat na změny v oblasti poptávky a nabídky. Především se přizpůsobit nárokům současných turistů, kteří očekávají, že za své peníze obdrží kvalitní služby. S nástupem moderních technologií a digitalizací informací tak vyvstávají nové výzvy, které musí být osloveny skrze udržitelný rozvoj turismu, což samozřejmě vyžaduje vyškolení schopné a motivované pracovní síly. Z tohoto důvodu by základní změny měly být provedeny již ve vzdělávacím systému v oblasti turismu. Tyto výzvy mohou být osloveny prostřednictvím několika programů a fondů Evropské unie:
- Strukturální fondy EU, které spolufinancují investice v oblasti vzdělávání a školení pro turistický sektor.
- Vzdělávání a školení 2020, jež podporuje modernizaci a reformu systému vzdělávání s cílem posílit mobilitu studentů.
- Erasmus + podporuje mobilitu studentů, a to nejen těch studujících turistický obor. Díky tomuto programu se rozvíjí mezinárodní spolupráce, uzavírání strategických partnerství, předávání informací a znalostí.
- Turistický obchodní portál poskytuje informace a nástroje na zlepšení vývoje v turistických společnostech.
Za zásadní lze považovat překonání pomyslných mezer, které se vyskytují hlavně při hledání pracovního uplatnění po ukončení vzdělání. Důležité je proto, jak na závěr konference často zaznělo, posílit připravenost studentů při jejich vstupu na pracovní trh, čehož lze dosáhnout především prostřednictvím navazování kontaktů se subjekty podnikajícími v turistickém sektoru.