Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Akce v Bruselu
  3. Sociální standardy v dopravě

Sociální standardy v dopravě

Publikováno: 25.6.2015 , Autor: Adéla Cihlářová, kancelář Brusel

Česká obchodní reprezentace při EU v Bruselu (CEBRE), ve spolupráci se Stálým zastoupením České republiky v Bruselu, uspořádala konferenci na téma Sociálních standardů v dopravě.

Konference se zabývala aktuálním tématem znepokojujícího opatření, kterým je dopad aplikace nové německé minimální mzdy na mezinárodní transport. Opatření přináší dodatečné výdaje a zvyšuje administrativní zatížení pro silniční dopravce. Nedávná opatření představená některými členskými státy jako část jejich kroků proti národnímu, stejně jako unijnímu “social dumpingu“, mohou vytvořit nové bariéry ve vnitřním trhu a ovlivnit Evropskou soutěživost, především na poli dopravy. Tato otázka neustále rozděluje názory uvnitř Evropské unie.

Debatu zahájil velvyslanec a zástupce stálého představitele při EU, Jakub Dűrr. Ve své řeči poznamenal, že doprava, která v České republice vytváří pracovní místa, je touto iniciativou německé strany citelně zasažená. „Minimální mzda je v České republice mnohem nižší než v Německu, ale měl by být zachován princip rovné soutěže.“ Dodal, že otázkou těchto sociálních standardů se dlouhodobě zabývá také Visegrádská čtyřka a bude se o ní jednat také v říjnu v Lucemburku. Pokud se od tohoto opatření neustoupí, přinese to vyšší ceny, kvůli doplácení minimální mzdy. Nezanedbatelné je také zvýšení administrativní zátěže.

Stanovisko Komise přestavil zástupce Generálního ředitelství pro dopravu a mobilitu Evropské komise Eddy Liegeois. Ten zdůraznil, že musí být dodrženy dvě základní svobody, svoboda volného pohybu zboží a služeb. Podle něho může být uplatňování zákona ospravedlnitelné v jistých případech, ale nelze to aplikovat na tranzit. Je třeba nalézt rovnováhu mezi tím. „Z hlediska priorit nové Komise, je cílem zaměřit se na sociální politiku v dopravě. Bude předložen sociální balíček, skládající se ze tří pilířů: silniční sazby, vnitřního trhu a sociální dimenze transportu.“ Komise se bude také dále snažit o vytvoření lepší atmosféry mezi zúčastněnými stranami.

Český europoslanec Luděk Niedermayer dodává, že problémem jsou platy a takzvaný sociální dumping. „Máme tu volný trh, ale z pragmatických důvodů mají v Německu jiné potřeby. Mluvíme o protekci, která způsobuje nejistotu na vnitřním trhu.“ Argumentuje, že platy v daných státech záleží na situaci a nemají přímou vazbu na životní standardy. „Problémem není otázka minimálního platu, každý má právo na jeho stanovení, ale je třeba se dívat na důsledky,“ uzavřel europoslanec.

Podle Jana Němce z Mezinárodní unie silniční dopravy je toto opatření znepokojující i pro nečlenské země. Svými zákonnými opatřeními není známo jen Německo, specifická pravidla mají také Francie a Belgie. Situace je komplikovaná, především dalšími náklady, které vytváří. „Pro české dopravce je to 540€ dodatečných nákladů na řidiče za měsíc, nesmíme ale zapomenout také na vyšší administrativní zátěž,“ uvádí. Měly by být jisté standardy v pracovních podmínkách, protože tu máme sice jednotný trh, ale podmínky různé. Je třeba se překážek zbavovat, ne vytvářet nové.

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.