Ilustrační fotografie: Královéhradecký kraj Ilustrační fotografie: Jihočeský kraj
  1. Kancelář zastoupení krajů
  2. Akce v Bruselu
  3. Regionální politika a infrastruktura

Regionální politika a infrastruktura

Regionální politika a infrastruktura

Publikováno: 2.5.2014 , Autor: kancelář Brusel, Michaela Svobodová

Ve středu 30. dubna 2014 se v Nordic house v Bruselu konala konference o regionální politice týkající se budování dopravních sítí.

V první prezentaci dne představil Philippe Chantraine (referent generálního ředitelství Transevropské dopravní sítě) fungování TEN-T sítí, budoucí představy a nedostatky. „Hlavním úkolem nové TEN-T politiky je podporovat její implementaci v evropských regionech. S pomocí hesla „od slov k činům“ dosáhneme interoperability a kvality,“ říká Philippe.

Evropským parlamentem a Radou byla přijata metodologie o infrastrukturálních mapách, jejímž cílem je zlepšení přístupnosti mezi regiony tak, aby všechny regiony byly součástí dopravní sítě a měly přístup k evropským penězům na podporu infrastruktury.

Na základě metodologií byl vytvořen odhad míst, kde je v současné době nejdůležitější vytvořit kvalitní infrastrukturu.

V rámci programu „Komplexní sítě 2050“ byly dohodnuty dlouhodobé cíle, mezi něž patří například zvýšení bezpečnosti tunelů a vyřazení TSI´s (Twincharged Stratified Injection-benzínové motory s přímým vstřikem paliva a dvojitým přeplňováním). „Core network 2030“ má za své cíle vytvořit parkovací místa ve velkých městech a důraz klade také na bezpečnost dálnic a rychlostních silnic. Při plnění těchto cílů je důležitý flexibilní přístup vlády.

Rozpočet CEF (Connecting Europe Facility-Unijní Program pro propojení Evropy) je pro léta 2014-2020 stanoven na 29,3 mld. EUR, z toho je 23,2 mld. EUR určeno na rozvoj dopravních sítí.

Ne všechny regiony jsou součástí Unijních programů, mohou však navrhnout svůj vlastní projekt, který po schválení bude zaplacen z evropských peněz.

Walter Verstrepen položil otázku: „Co dělá Evropská unie, pokud dojde ke konfliktu mezi regiony? Když například jeden region nechce podporovat tuto síť a nespolupracuje?“, na kterou odpověděl Philippe Chantraine: „Mapy jsou v první řadě schváleny všemi členskými státy, nemělo by tedy k těmto problémům docházet. Pokud se ale přece najde problém, má Evropská unie určité smluvní limity, podle kterých musí postupovat. Unie musí respektovat názor regionu a nesmí se proti němu postavit. Řešením by v takovém případě mohlo být celkové přeplánování trasy koridoru apod.“

Jako další promluvil projektový manažer Michal Len, o chybějících vlakových linkách přes hranice. „Celkově chybí až 83 vlakových linek, které byly zavřeny nebo opuštěny a 30 z nich by mohlo být v blízké době obnoveno,“ říká Michal Len. Představil také interaktivní mapu  a zdůraznil, jak je důležité získávat nové investory pro toto odvětví.

Závěrem konference poděkovali pořadatelé zúčastněným řečníkům a dalším hostům za účast a pozvali přítomné na listopadovou konferenci, která se bude konat v Nizozemí.

Fotogalerie

Nahoru
Sdílet:

Copyright © Královéhradecký kraj & Jihočeský kraj. Všechna práva vyhrazena.