Krizová komunikace v případě nukleární nebo radiologické katastrofy
Publikováno: 13.2.2014 , Autor: kancelář Brusel, Barbora Handlířová
Dne 12. února se v Evropském hospodářském a sociálním výboru konala konference na téma Krize v komunikaci. V průběhu dne vystoupila řada řečníků jak z řad specialistů, tak novinářů nebo zástupců vlád členských států.
Všichni přítomní se shodli na faktu, že je třeba připravit širokou veřejnost na možnost, kdy by nastala situace nukleární nebo radiologické katastrofy. Populace by tedy měla být rozdělena do několika skupin podle vzdálenosti jejich bydliště od místa, kde se nachází elektrárna. Například ve Spojeném Království jsou občané, kteří bydlí v první zóně, informování pomocí sirén, automatických telefonátů, televize, rádia a v neposlední řadě všechny domy v této oblasti obcházejí pracovníci elektrárny, kteří varují občany.
V oblasti komunikace s občany je třeba rychlosti, v případě, že by nastala nukleární nebo radiologická krize, je třeba informovat rychle, uceleně a jednohlasně. Velkým problém v minulosti byla právě nejednoznačnost a různé výpovědi o tom, co se stalo. „Tomu musíme předejít. Je třeba veřejnost informovat co nejrychleji, vyvarovat se vágním informacím a využít sociální media.“ řekl Sean Morris, ředitel výzkumu v NFLA (Nuclear Free LocalAuthorities).
Další novinkou v této oblasti je vývoj systému, který by občany z první zóny informoval pomocí sms zpráv o případném nebezpečí.
V neposlední řadě se také naskytla otázka, jak vyrozumět všechny obyvatele multinárodnostních oblastí či zemí, jako např. Belgie nebo Lucembursko, kde polovina obyvatelstva jsou přistěhovalci.
Odborníci se shodli, že je třeba zapracovat na zvýšení povědomí mezi veřejností o těchto možných problémech, a co je třeba dělat, když tyto problémy nastanou.