Konference FERMED na téma „Dopad mezikontinentálního obchodu na konkurenceschopnost EU a klíčové koridory“
Publikováno: 20.11.2015 , Autor: Aneta Křičková
Dne 12. listopadu se uskutečnila konference pořádaná neziskovou asociací FERMED, která vznikla v roce 2004 v Bruselu za účelem zlepšení železniční nákladní dopravy a zvýšení industriální konkurenceschopnosti v Evropě. Konference se zúčastnila řada odborníků z celého světa, kteří zde předložili své názory a odborná stanoviska týkající se železniční nákladní dopravy a mezikontinentálních obchodních cest.
Řečníci této konference především zdůraznili skutečnost, že obchodní toky mezi Evropou a ostatními kontinenty neustále rostou každým rokem. Z tohoto důvodu je nutné klást pozornost na mezikontinentální obchodní cesty a provoz, které jsou velmi důležité pro ekonomický rozvoj evropských zemí. Obchodní toky totiž mají významný dopad na obchodní bilance a růst HDP v EU, dále i na infrastrukturu, transportní modality, logistické postupy, výrobní činnost, osobní a nákladní toky v transevropských hlavních dopravních sítích a i na životní prostředí. V této souvislosti bylo zmíněno, že je nutné určit výzvy a příležitosti pro evropské hospodářství a dopravní sítě, které vyplývají ze změn v obchodní bilanci.
Například v roce 2014 veškerý mezikontinentální provoz vzrostl o 5,2 % mezi Asií a Evropou, o 5,5 % mezi Afrikou a Evropou a o 4,8 % mezi Amerikou a Evropou. Obecně se předpokládá, že tento růst bude pokračovat s rostoucí koncentrací kolem Asie. Rovněž se očekává, že objem nákladní dopravy přes euroasijské země se zvýší o 80 % do roku 2050, zatímco propojení mezi sousedními zeměmi a regiony - zejména v případě východní Evropy a Středomoří – a podpora nových mezikontinentálních tras je další klíčovou otázkou.
Další trend, který zde byl zmíněn, je, že ekonomická činnost související s rostoucími obchodními toky je soustředěna kolem velkých měst a tzv. inteligentních měst, včetně hlavních bran těchto spojů: přístavy, letiště a železniční stanice. Je proto důležité identifikovat výzvy a příležitosti pro evropské hospodářství a dopravní sítě, které vyplývají ze změn v obchodní bilanci.