Přínos regionů k rozvoji učňovských programů
Publikováno: 26.5.2014 , Autor: kancelář Brusel, Vasilina Krasičenko
Dne 23. května 2014 probíhala v bruselském Výboru regionů konference se zaměřením na přístupy regionů k učňovským programům.
Evropská asociace regionálních a místních orgánů pro celoživotní vzdělávání (EARLALL) pořádala konferenci, která byla zaměřena na rozvoj učňovských programů v členských státech EU a rekapitulaci dosažených úspěchů.
V úvodní části konference vystoupil pan Ulrike Storost z Generálního ředitelství výboru pro zaměstnanost a sociální věci, který mluvil o učňovských programech a o Systému záruk pro mladé lidi (Youth Guarantee). Tento program zaměřený na absolventy vysokých škol a na mladé lidi poskytuje možnost získání praxe, možnost dalšího vzdělávání. Mezi nedávno dosažené úspěchy zařadil fakt, že se programu již účastní 21 z 28 členských států a jako jednu z předností vyzdvihl poradenství a zaučování, které je v rámci programu poskytováno.
Felix Rohn, z Generálního ředitelství pro vzdělání a kulturu, se poté zaměřil na možnosti získání praxe pro učně, které poskytuje nově rozběhnutý program Odborné vzdělávání a příprava (VET) v rámci programu Erasmus+. Učňovská praxe ve smluvním podniku probíhá od 2 do 12 měsíců a jako jedna z novinek byla představena možnost zapojení se do tohoto programu až po dobu 1 roku po ukončení vzdělání, ovšem již bez poskytnutí grantu. Zdůrazněny byly také cíle programu a výzvy do budoucna.
Následovala stěžejní část konference, kdy byla prezentována aktivita 7 regionů z Francie, Německa, Španělska, Itálie a Švédska v oblasti zajišťování praxe pro studenty, doktorandy, zaměstnance a především pro učně.
Viceprezidentka pro celoživotní vzdělávací programy pro učně ve francouzském regionu Brittany, Georgette Bréard, představila duální program, který sestává z pravidelného střídání studia ve škole s praxí v podniku, a to po 2 týdnech. „Cíle, které momentálně sledujeme, jsou propojit pracovní nabídku učňů s tržní poptávkou, povzbudit zaměstnavatele a podpořit studenty, aby se do projektu zapojovali a informovat učně o existenci možnosti získání praxe,“ sdělila Georgette Bréard v průběhu své prezentace. Na podporu projektů spojených se zvyšováním kvalifikace za rok 2013 plynulo z národního rozpočtu Francie 500 milionů euro. Finance plynuly především na výstavbu nových tříd, nákup výpočetní techniky a výstavbu nových ubytovacích prostor pro učně a další lidi procházející praxí. Zmíněny byly také komplikace s navazováním nových kontaktů s podniky kvůli přetrvávající krizi, kdy si podniky nepřejí nabírat novou pracovní sílu.
Ramon Martinez de Murgia, ředitel Centra vzdělávání a odborné přípravy v Baskicku, mluvil o neustálém navazování spolupráce mezi podniky, školními institucemi a především vzdělávacími centry napříč regionem. Pracovní plán pro učně je vytvářen společně s podniky, které praxe nabízejí, a vzdělávacími centry, které po absolvování praxe vystaví certifikát. Situace v tomto regionu se zlepšuje a do spolupráce se každoročně přidává stále více podniků.
V Katalánsku se do programu Odborného vzdělávání a přípravy zapojují přímo učitelé, a to tak, že „vyučující si sám vyzkouší v některých z podniků pracovat, zjistí tak hlubší informace o podniku a o samotné praxi a po návratu do vysílající vzdělávací instituce předá informace o průběhu, náročnosti a požadavcích na danou praxi přímo studentům“, uvedl José Antonio Martín Soler, viceprezident pro programy, odbornou přípravu a inovaci.
V Toskánsku, které bylo na konferenci zastoupené ředitelem Vzdělávacího sektoru Gabrielem Grondonim, se nyní zaměřují na rozvoj on-line vzdělávacích programů, což povede k velkému snížení nákladů na provoz spojených s poskytováním kurzů.
Jedním z posledních prezentujících byl Bodil Englund, projektový manažer ze Švédska, který mluvil o vzdělávání pro dospělé. Zmíněna byla skutečnost, že praxe pro dospělé jsou neplacené a musí se tak brát soukromá půjčka, což odrazuje velkou část lidí od získání zkušeností v podnicích.
Jak Švédsko, tak Německo ve svých prezentacích představily i animovaný film, který má za cíl podtrhnout důležitost vzdělání spojeného s praxí, kdy praxe představuje klíčový faktor pro získání práce.