Konference zaměřená na problematiku bezpečné dopravní infrastruktury ve východočeském regionu se uskutečnila včera v Hradci Králové. Diskuse zhruba čtyř desítek starostů a odborníků na dopravní, majetkové či investiční otázky se zúčastnil také náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký a za Královéhradecký kraj první náměstek hejtmana Martin Červíček.
„Rozvoj dopravní infrastruktury je vedle dopravně-preventivních osvětových akcí nejdůležitějším nástrojem ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Rozvoj železniční dopravy je ovšem neméně důležitý. Pokud se nám podaří dostat alespoň část cestujících ze silnic na železnici, ulehčíme tím přetíženým silničním tepnám. K tomu ale potřebujeme železnici, která je rychlá a spolehlivá,“ poznamenal náměstek Martin Červíček.
Podle jeho slov jsou prioritou současného krajského vedení masivní investice do krajské silniční sítě, tedy silnic druhých a třetích tříd. V průběhu současného volebního období by měla jít na rekonstrukce komunikací zhruba jedna miliarda ročně. Například pro letošní rok se počítá s realizací až 60 dopravních staveb za téměř jednu miliardu korun.
Vzhledem ke stavu krajské silniční sítě je tak velký objem financí zcela na místě. Z 3300 kilometrů silnic, které Královéhradecký kraj spravuje, je jich totiž zhruba 50 procent v havarijním stavu. „Nikdo si nemůže myslet, že tento stav lze změnit v nějaké dohledné době. Náš postup proto musí mít jasnou koncepci, která zhodnotí nejen stav dané silnice, ale také její důležitost pro regionální i místní dopravu,“ řekl dále náměstek Martin Červíček.
Páteřní silniční síť – dálnice a silnice první třídy - je ovšem v kompetenci státu.
„Příprava důležitých staveb v Královéhradeckém kraji je ve finální fázi. Před několika dny bylo vydáno stavební povolení pro úsek dálnice D11 od Hradce Králové do Předměřic. V brzké době pak bude vydáno stavební povolení pro úsek do Smiřic. Další pokračování výstavby směrem na sever je naše obrovská priorita,“ ujistil náměstek ministra dopravy Kamil Rudolecký. Podle jeho slov se intenzivně pracuje i na zahájení stavby jednotlivých úseků dálnice D35.
V následné diskusi se probírala například problematická situace v Opatovicích nad Labem, přes které si velké množství řidičů zkracuje cestu k mimoúrovňové křižovatce. Řešení by mělo přinést až vybudování hradecké jižní spojky (jižní tangenty). V současnosti se pro tuto stavbu zpracovává studie EIA.
Podobnému problému čelí například také Chrudim, kde byla zatím dokončena pouze první etapa obchvatu.
Přítomné starosty zajímali především možnosti, jak omezit průjezd kamionové dopravy v obcích, i nedostatek odpočívadel pro kamiony, které při neregulovaném parkování poškozují soukromý i obecní majetek.