Kongresové centrum Aldis v Hradci Králové se během pátku a soboty stalo dějištěm Prezentace středních škol a zaměstnavatelů, kterou pořádá Královéhradecký kraj ve spolupráci s krajskou hospodářskou komorou. Výběr byl obrovský.
„Chci poděkovat všem, kteří se dnešní prezentace účastní a kteří ji pořádají – krajské hospodářské komoře, všem našim školám, jejich učitelům, studentům a také zaměstnavatelům. Ti zde společně prezentují to, na co děti v našich školách připravujeme,“ řekla náměstkyně odpovědná za školství a kulturu Martina Berdychová a pokračovala:
„Krajské školství prošlo velkými změnami a další nás čekají, protože svět okolo nás se dynamicky mění a rozvíjí a my na to musíme reagovat. Budoucí středoškoláci, kteří na prezentaci zavítají, zde naleznou nové učební obory, nové názvy škol a určitě i své budoucí uplatnění.“
Prezentace středních škol a zaměstnavatelů se v Aldisu koná během celého pátku 16. listopadu a v sobotu dopoledne. Jejím cílem je inspirovat žáky základních škol při rozhodnutí, jakou střední školu vybrat a kam nasměrovat svůj profesní život. První patro Aldisu proto doslova praskalo ve švech.
Hradecké prezentace se zúčastnilo 101 firem a především středních škol nejen z Královéhradeckého kraje. Všichni tu měli svůj stánek a jejich zástupci se snažili zajmout stovky procházejících dětí i jejich rodičů na to nejzajímavější, co jejich škola může nabídnout. Bylo na co koukat. Chlubit se mohly především technické obory, které představily pohybující se roboty, 3D tiskárny, simulátory aut či lesnických harvestorů.
„Mohu nabídnout letáček,“ ozývalo se z každé strany. Žáci základních škol prohlíželi, váhali, nesměle se ptali, či jen tak procházeli velikou nabídku středních škol. U každého stánku na ně čekal vždy alespoň jeden zástupce školy či firmy, který ochotně odpovídal na dotazy.
Montování lanovky vyžadovalo přesnost
Součástí hradecké prezentace středních škol byla i soutěž Talent pro firmy v česko-polském příhraničí. Ta se konala v malém salonku a vládla tu ryze pracovní atmosféra. Soutěžní týmy tvořili tři žáci ze základní školy, tři středoškoláci, pedagogický dozor a zástupce zaměstnavatele. Šest družstev přijelo z Čech, jedno z Polska. Soutěžící měli za úkol sestavit z polytechnické stavebnice funkční model lanovky.
„Porota hodnotí čas, za který družstvo úkol dokončí, ale ještě více klade důraz na přesnost, zda soutěžící dodrželi technický návod. Důležitá je také schopnost práce v týmu, rozdělení úkolů a jejich plnění, tedy přesně to, jak funguje práce v každé firmě,“ popsala hodnocení práce soutěžících Erika Javůrková z Krajské hospodářské komory Hradec Králové a dodala:
„Cílem této soutěže není jen prověřit manuální zručnost a schopnost spolupráce, ale dětem také předvést, že technické obory jsou tvůrčí a zajímavá práce.“