Most v Krňovicích, na kterém platí od konce dubna mimořádná dopravní omezení, bude opět obousměrně zprůjezdněn. Zatížení mostu bude v normálním provozu 17 tun a výhradní povolené zatížení pak 47 tun. Kraj k otevření mostu přistupuje na základě nových skutečností, kdy byl dohledán původní podrobný projekt mostu z roku 1948, a byly provedeny destrukční zkoušky. I přesto musí být most ve střednědobém horizontu rekonstruován.
Nové skutečnosti vzešly z dalších průzkumů, které nechal provést kraj v souvislosti se stavem krňovického mostu. „Po prvních zjištěních, kdy nám bylo signalizováno téměř okamžité omezení dopravy na mostě, a to především z důvodu bezpečnosti účastníků silničního provozu, dostal investor za úkol nejen přípravu na postupnou rekonstrukci, ale také dohledat prapůvodní plány v Národním archivu z roku 1948 a prověřit indicie, které byly zjištěny a celou situaci ověřit. Nyní se ukázalo, že tento krok byl klíčový,“ řekl náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Martin Červíček.
Po nalezení původního projektu z konce 40. let minulého století totiž odborníci odhalili nesrovnalosti mezi dokumentací a současným průzkumem mostní konstrukce. Na základě těchto zjištění provedli silničáři další měření a vyzkoušeli i tzv. destruktivní zkoušky, kdy začali most sami narušovat. Bylo zjištěno, že sice trhliny v konstrukci existují, ale díky nalezeným výztužím, které původní radarové zkoušky neobjevily, v současné době bezprostředně nejsou účastníci provozu na mostě ohroženi. Přesto bude muset být most dále sledován, budou se provádět další měření a budou se zaznamenávat pohyby v trhlinách. Výsledky budou využity pro další návrhy opatření.
„Most se bude muset ve střednědobém horizontu rekonstruovat, ale i přesto jsme mohli náš dosavadní přístup přehodnotit a souhlasit tak s normálním zatížením 17 tun a výhradním zatížením 47 tun. Doprava v tomto režimu by měla být obnovena v pátek 2. 6. 2017 v 15 hodin,“ řekl náměstek hejtmana Červíček. „Důležitý je moment, že se pracovalo zároveň na odstranění závady a nalezení projektové dokumentace. Bez dokumentů z roku 1948 by se totiž most začal opravovat nebo do budoucna zboural. Znamenalo by to pak delší omezení dopravy spojené se zbytečnou investicí kraje,“ doplnil hejtman Královéhradeckého kraje Jiří Štěpán.
Na uvedení do normálního stavu se nyní spolupracuje s městem Hradec Králové, s autobusovými dopravci kvůli obnově jízdních řádů, zahrnut je i Pardubický kraj kvůli objízdným trasám, které jím prochází. O aktuálním stavu byly informovány i příslušné samosprávy, kterých se dočasné omezení dotklo.