Částka, která jde z rozpočtu Královéhradeckého kraje letos na dopravní obslužnost je ve výši 670 milionů korun. Z toho je 370 milionů korun na drážní dopravu a 300 miliony korun dotuje dopravu autobusovou. V porovnání s ostatními kraji patří tyto částky mezi nižší, u autobusové dopravy dokonce je nejnižší v republice. Důvodem je úspěšná optimalizace veřejné dopravy a přizpůsobení se potřebám cestujících.
Až čtvrtina spojů linek napříč krajem je obsluhována vozidly s menší kapacitou, na která jsou pak logicky nižší náklady. Menší autobusy nebo mikrobusy jsou využívány v méně obydlených oblastech, například na Novobydžovsku, Chlumecku, Broumovsku, Jičínsku nebo v podhůří Orlických hor. Celkový rozsah dopravní obslužnosti zabezpečované autobusy je dán smluvně zhruba na 17,6 milionů kilometrů včetně cyklobusové dopravy. „Z toho je více jak jedna pětina zabezpečena právě menšími vozidly,“ upřesňuje náměstek Janeček.
Dalším důvodem úspory je způsob financování. „Královéhradecký kraj jako jediný v republice využívá dvousložkový způsob financování autobusové dopravy. Zaplatíme fixní náklady za autobus a pak jsou podle skutečně ujetých kilometrů hrazeny variabilní náklady. Platíme pak už jen skutečné kilometry, které autobus ujede a náklady s tím spojené (například mzda řidiče nebo pohonné hmoty),“ dodává náměstek Janeček. I přes to Královéhradecký kraj dotuje ztrátu z provozu, což vychází zhruba na 17 Kč za jeden kilometr, tedy necelých 300 milionů korun ročně. Celkové náklady na zajištění autobusové dopravy se pohybují okolo 466 milionů korun, rozdíl však kompenzuje výtěžek z jízdného.