Domů Aktuality Hejtman Franc Prověřil Připravenost Cestářů Na Zimu

Hejtman Franc prověřil připravenost cestářů na zimu

11. 11. 2014

„Zase zaspali,“ zní každoročně z úst tisíců motoristů, ačkoliv u silničářů je prakticky vše, co má kola, v pohybu, aby motoristé dorazili bezpečně do cíle. Mnozí z nich si totiž neuvědomují, že tváří v tvář přírodnímu živlu tahá člověk většinou za kratší konec. Ani letos silničáři v Královéhradeckém kraji příchod bílé nadílky a mrazivých teplot nepodceňují. Jejich připravenost dnes dopoledne osobně prověřil hejtman Lubomír Franc, který v areálu SÚS uspořádal den otevřených dveří pro novináře.

Hejtman Franc prověřil připravenost cestářů na zimu

„V současnosti máme na skladech přes 23 tisíc tun soli a okolo 18 tisíc tun zdrsňovacích posypových materiálů. Z větší části se jedná o přebytky z loňské mírné zimy. Zásoby jsme během léta doplnili, dnes jsou všechny naše skladové kapacity naplněny,“ uvedl Přemysl Noháček, náměstek ředitele SÚS Královéhradeckého kraje, a dodal, že během loňské zimy se například spotřebovalo pouze 7,5 tisíce tun soli.

Potvrdil dále, že většina techniky jej již „přezbrojena“ na zimu. Sjízdnost silnic bude v kraji zajišťovat 115 sypačů s radlicemi. V drtivé většině se jedná o vlastní techniku SÚSky, jen minimálně doplněnou o inventář subdodavatelů. Na boj se zimním počasím je dále připraveno 118 traktorů s radlicí či škrabkou a 14 sněžných fréz. U traktorů s radlicemi se ve většině případů jedná o smluvní zajištění této techniky.

“Královéhradecký kraj ze svého rozpočtu každoročně hradí SÚS za její služby přes 400 milionů korun. Ty pokrývají nezbytné výdaje na letní údržbu silnic II. a III. tříd a právě zajištění zimní údržby,“ řekl hejtman Lubomír Franc.

Nejedná se ovšem o jediný příjem SÚSky. Krajští cestáři uzavřeli na začátku října smlouvu s Ředitelstvím silnic a dálnic ČR na údržbu silnic I. tříd v Královéhradeckém kraji, takže i v letošním zimním období bude zimní údržbu silnic v Královéhradeckém kraji zajišťovat jeden subjekt.

Hejtman Franc prověřil připravenost cestářů na zimu

A co je nejdůležitější pro výkon zimní údržby silnic? „Jednoznačně dispečerské pracoviště, to je základním prvkem pro řízení zimní údržby,“ upozornil Jiří Brandejs, ředitel SÚS Královéhradeckého kraje. Dispečer se řídí platným Plánem zimní údržby a je odpovědný za jeho dodržování, včetně dodržování časových limitů pro zmírnění závad ve sjízdnosti podle ustanovení prováděcí vyhlášky k silničnímu zákonu. Dispečer dále odpovídá za optimální využití pracovníků a mechanizmů, popř. ostatních prostředků pro výkon zimní údržby a také za nasazení a dodržení správné technologie zimní údržby. Pro svoje rozhodování využívá všech dostupných prostředků jako jsou předpovědi počasí, meteostanice, kamery a ostatní zdroje. Má přehled o všech sypačích v terénu, protože jsou vybaveny GPS.

„Celkem disponujeme 15 dispečerskými pracovišti, která v průběhu zimního období fungují 24 hodin denně,“ doplnil náměstek hejtmana Karel Janeček, který je odpovědný za oblast dopravy. Dnes měli možnost si takové pracoviště v centrále SÚS v hradeckých Plačicích prohlédnout i novináři. K prohlídce byla připravena také ukázka techniky. Na otázky týkající se nejen zimní údržby odpovídali představitelé Královéhradeckého kraje včele s hejtmanem i vedení SÚSky.

Autor

Michal Friček