Královéhradecký kraj zpracoval odborný posudek na Analýzu bezpečnostních rizik spojů veřejné autobusové dopravy, kterou si nechali vypracovat zástupci odborů od společnosti B&C Dopravní systémy. Z posudku vyplývá, že analýza je naprosto zavádějící a plná desítek chyb jak ve výpočtech, tak v závěrech. "Z našeho rozboru této takzvané analýzy vyplynulo, že přestože je jízdní řád v podmínkách tendru na zajištění autobusové dopravy pouze orientační, je naprosto v souladu s bezpečností silničního provozu. Analýza obsahuje závažné faktické chyby, pod které by se snad žádný odborník ani nemohl podepsat. Odboráři tak pouze dezinformují veřejnost," říká k výsledku rozboru náměstek hejtmana odpovědný za dopravu Karel Janeček.
Jízdní řády pro výběrové řízení vycházejí v maximální možné míře ze současných jízdních řádů, které jsou v platnosti, a které navíc sami dopravci průběžně připomínkují. Rozbor analýzy vychází z dat, které odbor dopravy kraje sbírá velmi podrobně a pečlivě na každou linku zvlášť, každý měsíc již několik let. Nejde tedy o odhady a teoretické modely, ale o přesná data vycházející z praktického fungování dopravy.
Odborářská analýza obsahuje podle rozboru kraje množství faktických chyb, které se ve výpočtech opakují, čímž dochází ke zkreslení naprosté většiny výsledků. Mezi nejzávažnější pochybení patří:
• Chybně jsou uvedeny vzdálenosti autobusových tras, kdy je použito internetového plánovače tras. Autobusy však jezdí i v místech, kam běžná automobilová doprava nemůže, například přes Riegrovo náměstí.
• Umělé prodloužení trasy linek, které neodpovídá skutečnému vedení trasy, viz ukázkový příklad linky Hradec Králové – Káranice níže.
• K výpočtu rychlostí jsou brány zaokrouhlené tarifní kilometry. Například trasa Hradec Králové - Náchod je tak ve srovnání se skutečnou délkou trasy prodloužena o 1,2 km.
• Chybně jsou spočítány časy nutné k odbavení cestujících na zastávce. Odborářská analýza počítá automaticky s 1 minutou na každou zastávku. Reálné časy odbavení jsou však ve skutečnosti odlišné a mění se i v průběhu dne. Doba odbavení na jedné zastávce se pohybuje průměrně okolo 25 sekund, tedy přibližně v poloviční výši, než udává analýza odborů.
• V některých případech je chybně počítáno s počty zastávek. Do odbavovacího času nelze počítat první a poslední zastávku, protože se odbavení odehrává před odjezdem respektive po dojezdu. U každé trasy je tak minimálně o 2 minuty vinou této skutečnosti prodloužen celkový čas.
• Analýza vychází z neznalosti krajských dopravních reálií. To dokazuje například chybná analýza spoje 404/14 z Trutnova do Janských Lázní, která nepočítá s obchvatem Mladých Buků. Ve skutečnosti je trasa mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou vedena po silnici I. třídy, kde je vyšší povolená rychlost než 50 km/h. V tomto asi 8 kilometrů dlouhém úseku není autobus nucen jet, kromě několika stovek metrů, maximální povolenou rychlostí pro provoz v obci 50 km/h.
Příklad jednoduchých chyb s významným dopadem na výpočet rychlosti a závěry analýzy je uveden na mapě v obrázku ve fotogalerii. Odborářská analýza chybně zachycuje trasu mezi Hradcem Králové a Káranicemi, kdy trasa obsahuje hned 3 uvedené chyby. Analyzovaný spoj (103/11) například nezajíždí do Obědovic nebo jede úplně jinou trasou po Hradci Králové. Trasa je tedy ve skutečnosti o 4,5 km kratší, než uvádí analýza a také čas jízdní doby je o 7 minut kratší. Doba jízdy 24 minut uvedená v rámcovém návrhu jízdního řádu je po správném naměření trasy reálná i při běžném provozu a při dodržování všech dopravních předpisů.
V Královéhradeckém kraji je denně v provozu téměř 4 000 spojů. Celková průměrná rychlost těchto spojů je 33,25 km/h, což je hodnota, která nevybočuje od celorepublikového průměru (32 km/h). Rozbor nejenom že odhalil zásadní a zkreslující informace použité ze strany odborů, ale potvrdil, že autobusová doprava v Královéhradeckém kraji je naprosto bezpečná. O tom svědčí i nízký počet nehod. Za rok 2015 se jich na území kraje s účastí jakéhokoliv autobusu (MHD, soukromé, krajem dotované) stalo včetně drobných kolizí pouze 66. „Prezentací zavádějících a nepřesných informací ze strany odborů o provozu autobusové dopravy došlo k účelovému zpochybnění tvorby jízdních řádů v Královéhradeckém kraji," uzavírá výsledky rozboru takzvané analýzy Karel Janeček.
Celý rozbor je volně ke stažení na webových stránkách kraje zde.