Vyhodnocení Týdne vzdělávání dospělých
Týden vzdělávání dospělých se pořádá pod záštitou Asociace institucí vzdělávání dospělých a krajských Rad pro rozvoj lidských zdrojů ve větší části krajů ČR. Akci letos pořádal Královéhradecký kraj ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové. Cílem akce je především informovat veřejnost o možnostech celoživotního vzdělávání, motivovat ji k účasti na celoživotním učení a odbourávat bariéry ke zvyšování znalostí a dovedností prostřednictvím dalšího vzdělávání.
- Úvodní informace o TVD
Týden vzdělávání dospělých se pořádá pod záštitou Asociace institucí vzdělávání dospělých a krajských Rad pro rozvoj lidských zdrojů ve větší části krajů ČR.
Akci letos pořádal Královéhradecký kraj ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové. Cílem akce je především informovat veřejnost o možnostech celoživotního vzdělávání, motivovat ji k účasti na celoživotním učení a odbourávat bariéry ke zvyšování znalostí a dovedností prostřednictvím dalšího vzdělávání. V rámci tohoto týdne mají poskytovatelé dalšího vzdělávání možnost prezentovat své vzdělávací produkty a zaměstnavatelé definují své požadavky na další vzdělávání svých zaměstnanců. Celá akce má přispět ke zvyšování zaměstnatelnosti osob v produktivním věku a ekonomické stabilitě firem a celého regionu. TVD se v Královéhradeckém kraji konal od 13. do 16. listopadu 2006.
Cílové skupiny:
- veřejnost v produktivním věku - potencionální účastníci vzdělávání dospělých
- poskytovatelé vzdělávání dospělých
- zaměstnavatelé
Tato akce je ze zásady nezisková, proto je účast všech cílových skupin na všech aktivitách zcela bezplatná.
- Přehled a vyhodnocení uskutečněných aktivit
2.1 Ukázkové kurzy a dny otevřených dveří pro veřejnost
Název akce
|
Pořadatel
|
Jak uspět při hledání vhodného zaměstnání
|
Daňové poradenství, s.r.o., Nové Město nad Metují
|
Představení multimediálního jazykového zázemí + ukázková výuka angličtiny zdarma
|
Evropské vzdělávací centrum, s. r. o.
|
Daňový systém 2006
|
Agentura PREKOS Hradec Králové
|
Základy pedagogiky v rámci celoživotního vzdělávání pro učitele odborných předmětů
|
doc. PhDr., PaedDr. Kamil Janiš, CSc.
|
Univerzita 3. věku - Změny činnosti trávící soustavy v průběhu života
|
Univerzita Hradec Králové
|
Ukázka výuky angličtiny - tři půlhodinové bloky s ukázkami výuky pro začátečníky, mírně pokročilé a středně pokročilé studenty
|
Marie Palatková - JANA Soukromá jazyková škola, Hradec Králové
|
Ukázková výuka anglického a německého jazyka
|
Jazyková škola KOUBA, Jičín
|
Zdravá výživa - seminář
|
SOU společného stravování, Teplice nad Metují
|
Den otevřených dveří ve Zdravotnické záchranné službě Královéhradeckého kraje
|
Zdravotnická záchranná služba Královéhradeckého kraje
|
Komunikační dovednosti
|
Most k životu o.p.s.
|
Ukázka výuky v rámci kurzu počítačové gramotnosti
|
CC Systems a.s., Vzdělávací institut Rychnov nad Kněžnou
|
Závěry:
Šest ukázkových kurzů se konalo v Hradci Králové, pět mimo HK. Obecně byla návštěvnost akcí mimo HK nižší. Kurzy konané v dopoledních hodinách nebyly navštěvované téměř vůbec. Největší zájem z řad veřejnosti byl o jazykové kurzy. Akce pořádané organizacemi, které se přihlásily pozdě a tudíž se jejich ukázkový kurz nedostal do informačního letáku, měly nulovou návštěvnost.
Ukázkových kurzů se celkem zúčastnilo min. 32 osob.
2.2 Kurzy/přednášky neformálního učení
Název akce
|
Pořadatel
|
Himálaj není jen led a sníh
|
RNDr. Petr Rybář
|
Arteterapie
|
Mgr. Zuzana Machová
|
Libye, vernisáž obrazů Zdeny Vlastníkové, Obrazy z Libye spojené s přednáškou o Libyi
|
Společnost česko-arabská, Společnost přátel Afriky, HK
|
Kurz digitální fotografie
|
Mgr. Jan Horáček - PCstorm
|
Celkem se kurzů neformálního učení zúčastnilo 49 osob.
2.3 Konference
Konferenci pořádala Univerzita Hradec Králové ve spolupráci s Regionální hospodářskou komorou SV Čech a Královéhradeckým krajem dne 15. listopadu 2006 v aule Univerzity Hradec Králové.
Program konference:
9,00 hod.:
|
Úvodní slovo - Ing. Zdeněk Kraus, radní Královéhradeckého kraje s gescí školství
|
9,15 hod.:
|
Dosavadní zkušenosti s čerpáním evropských prostředků na vzdělávání a příprava dotačních programů na období 2007 - 2013
|
10,15 hod.:
|
Příprava pracovníků ve společenství Tanex Plasty
|
10:45 hod.:
|
Vzdělávání zaměstnanců ve Škoda Auto, a.s.
|
11:15 hod.:
|
Přestávka
|
11:45 hod.:
|
Projekt Analýza nabídky a poptávky po dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji
|
12:15 hod.:
|
Příklady úspěšných vzdělávacích projektů
|
13:00 hod.:
|
Závěr, společenské setkání
|
Vyhodnocení:
Konferenci navštívilo 57 osob, z nichž 33 vyplnilo Dotazník účastníka akce v rámci TVD. Akce splnila očekávání cca 75 % účastníků.
2.4 Veletrh vzdělávacích institucí
Poskytovatelé dalšího vzdělávání měli možnost prezentovat svou vzdělávací nabídku na výstavě, která se konala 15. listopadu 2006 v budově Univerzity Hradec Králové.
Byly možné dvě formy prezentace:
- výstavní stánek (s fyzickou přítomností zástupce organizace)
- umístění informačních letáků s nabídkou kurzů do připravených stojanů
Na výstavě se formou stánku prezentovaly následující organizace:
- Školské zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků Královéhradeckého kraje
- Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova
- Pracoviště ošetřovatelské péče Hradec Králové
- SOU společného stravování, Teplice nad Metují
- CC Systems a.s. - Krajský vzdělávací institut Hradec Králové, střediska Rychnov nad Kněžnou, Trutnov, Jičín, Náchod
- Marie Palatková - JANA Soukromá jazyková škola
- PROFI-MEN, v.o.s., personálně poradenská a vzdělávací společnost
- Střední odborné učiliště a Střední odborná škola SČMSD, Hronov, s.r.o.
- Agentura PREKOS Hradec Králové
- RAVEN Training, s.r.o.
- SUPŠ hudebních nástrojů a nábytku, Hradec Králové
- Evropské vzdělávací centrum, s. r. o.
- Střední odborná škola veřejnosprávní a sociální, Stěžery
- Institut dalšího vzdělávání UHK
- EMPLA spol. s r.o.
Formou informačních materiálů se prezentovaly tyto organizace:
- Diecézní katolická charita Hradec Králové
- c. k. daňová kancelář, a. s., Rychnov nad Kněžnou
- Floristická škola - Soukromá střední zahradnická škola managementu a obchodu, Hradec Králové
- Most k životu o.p.s., Trutnov
- Univerzita Hradec Králové, Fakulta humanitních studií, Katedra politologie
- Česko-anglické gymnázium, vyšší odborná a střední odborná škola podnikatelská, s.r.o., Hradec Králové
- Pedagogická fakulta Univerzity Hradec Králové, Katedra slavistiky Pedagogické fakulty Univerzity Hradec Králové
- Město Police nad Metují
- Eurocentrum Hradec Králové
- Keramické studio Jarmily Tyrnerové
Přesný počet návštěvníků není znám, protože se akce konala v otevřených prostorách Univerzity HK, kde se volně pohybují studenti i veřejnost.
2.5 Soutěžní anketa
Anketní otázka zněla:
Účastníte se vzdělávacích kurzů (příp. jakých konkrétně) a proč (příp. proč ne)?
Na anketní otázku odpovědělo 75 přímých účastníků TVD a 6 osob prostřednictvím internetové soutěžní ankety, celkem tedy 81 osob. Bylo vylosováno 35 účastníků ankety, kteří obdrželi propagační předměty s logem TVD (trička, kalendáře, propisky).
Vyhodnocení ankety tvoří samostatnou kapitolu tohoto materiálu.
2.6 Struktura účastníků akcí TVD
Pro zjištění struktury návštěvníků TVD jsme využili Dotazník účastníka akce v rámci TVD (viz přílohu). Do tohoto vyhodnocení nejsou započítáni účastníci konference, pouze návštěvníci ukázkových kurzů a kurzů neformálního učení.
Více než polovina účastníků TVD je z řad zaměstnaných. Třetina účastníků byla ve věku mezi 21 a 30 lety, další nejčetnější věkovou skupinou byli lidé ve věku 41 až 50 let. Účastníci ve věku nad 40 let tvořili téměř 45 % všech účastníků. Cca 2/3 účastníků byly ženy. Navštívená akce v rámci TVD splnila očekávání u téměř 94 % osob, nikdo neuvedl, že by akce nesplnila jeho očekávání. Jako nejčastější zdroj informací o akci respondenti uváděli na prvním místě „od známých“, dále pak informační letáky a internet.
Pracovně
|
Podíl účastníků
|
||
Zaměstnaný
|
52,1 %
|
||
Nezaměstnaný
|
14,6 %
|
||
OSVČ
|
12,5 %
|
||
ostatní
|
20,8 %
|
||
Věk
|
Podíl účastníků
|
||
do 20 let
|
6,2 %
|
||
21 - 30 let
|
32,6 %
|
||
31 - 40 let
|
16,3 %
|
||
41 - 50 let
|
24,5 %
|
||
51 a více let
|
20,4 %
|
Pohlaví
|
Podíl účastníků
|
||
Muži
|
35 %
|
||
Ženy
|
65 %
|
||
Jak jste se o akci dozvěděl/a?
|
Podíl účastníků
|
||
Internet
|
12,2 %
|
||
Informační letáky
|
34,8 %
|
||
Od známých
|
42,8 %
|
||
Jiný zdroj
|
10,2 %
|
Splnila akce Vaše očekávání?
|
Podíl účastníků
|
Ano
|
93,9 %
|
Ne
|
0 %
|
Neodpověděl
|
6,1 %
|
- Mediální kampaň
3.1 Reklamní spoty; rozhlas
V týdnu od 6. - 12. 11. 2006 bylo na Radiu OK odvysíláno celkem 28 reklamních spotů (4 denně), které informovaly veřejnost o konání TVD v Královéhradeckém kraji. Radio OK bylo zvoleno s ohledem na cenu, vysokou poslechovost a na cílovou skupinu (osoby v produktivním věku).
Text reklamního spotu:
„Chcete být úspěšní v zaměstnání a držet krok s požadavky trhu práce? Jste zaměstnavatelé a potřebujete proškolit vlastní pracovníky? Zapojte se do některé z akcí Týdne vzdělávání dospělých v Královéhradeckém kraji od 13. listopadu. Všechny přednášky, semináře a ukázkové kurzy zdarma! Bližší informace na 495 817 332, nebo na www.tvd.blog.cz.“
V týdnu od 6. - 12. 11. 2006 jsme poskytli také cca 10-minutový rozhovor pro Český rozhlas Hradec Králové o filozofii a programu celé akce. Redaktorka Českého rozhlasu navštívila také konferenci a veletrh.
3.2 Informační letáky
Informační letáky byly určeny pro veřejnost a měly jak upozornit na téma celoživotního vzdělávání, tak seznámit s podrobným programem akcí pro veřejnost. Celkem bylo vytištěno 3000 ks letáků formátu A4 (oboustranný tisk).
Grafický design připravil Víctor Suarez, stážista Úřadu práce v Náchodě.
Distribuce
Letáky byly distribuovány do cca 40 organizací, kde je vysoký pohyb veřejnosti v produktivním věku - kontaktní místa úřadů práce, turistická informační centra, knihovny, mateřská centra, úřady, univerzita, poskytovatelé ukázkových kurzů v rámci TVD, a to jak v Hradci Králové, tak mimo HK.
3.3 Webové stránky TVD v Královéhradeckém kraji
Byly vytvořeny samostatné webové stránky Týdne vzdělávání dospělých (http://tvd.blog.cz), kde byl uveřejněn kompletní program akce, program konference, podrobný popis dílčích aktivit, soutěžní anketa, seznam vystavovatelů na veletrhu a prezentace vzdělávacích institucí v předepsané struktuře.
Celkový počet shlédnutí těchto webových stránek za období od 17. října do 16. listopadu 2006 činí 2489x.
Internet byl v Dotaznících účastníků uváděn jako jeden z nejčastějších zdrojů informací o TVD.
Webové prezentace využily následující organizace:
- Evropské vzdělávací centrum, s. r. o.
- Jazyková škola KOUBA, Jičín
- CC Systems a. s., Vzdělávací institut Rychnov nad Kněžnou
- Diecézní katolická charita Hradec Králové
- c. k. daňová kancelář, a. s., Rychnov n. K.
- Marie Palatková - JANA Soukromá jazyková škola
- PROFI-MEN, v.o.s., personálně poradenská a vzdělávací společnost
- Floristická škola, Soukromá střední zahradnická škola managementu a obchodu, Hradec Králové
- Most k životu o.p.s., Trutnov
- Agentura PREKOS Hradec Králové
- SOU společného stravování, Teplice nad Metují
- Profit Real, a. s.
3.4 Webové stránky ostatních organizací
Tiskovou zprávu o pořádání akce jsme rozeslali do turistických informačních center, na obce, úřady práce, médiím a portály, které se týkají tematiky vzdělávání dospělých.
3.5 Propagační předměty
Nechali jsme vyrobit následující propagační předměty s logem TVD:
- 400 ks propisek
- 30 ks triček (15 dámských, 15 pánských)
- 60 ks stolních kalendářů.
Distribuce propagačních předmětů:
- výhry v anketě - 20 triček, 30 kalendářů a 100 propisek bylo použito jako ceny pro vylosované účastníky ankety
- 150 ks propisek bylo distribuováno v rámci konference a veletrhu
- zbývající propagační předměty byly využity jako poděkování zapojeným organizátorům z různých institucí (zpravidla zadarmo a na úkor vlastního volného nebo pracovního času) a zapojeným organizacím (které poskytly ukázkové kurzy zdarma).
3.6 Závěr
Z obdržených dotazníků přímých účastníků TVD se jako nejefektivnější formy propagace jeví:
- informační letáky
- internet (je však možné, že o existenci webových stránek se účastníci dozvěděli z reklamních spotů v rádiu)
- přímé oslovení e-mailem / od známých
- Vyhodnocení ankety
Anketní otázka zněla:
Účastníte se vzdělávacích kurzů (příp. jakých konkrétně) a proč (příp. proč ne)?
Na anketní otázku odpovědělo 75 přímých účastníků TVD a 6 osob prostřednictvím internetové soutěžní ankety, celkem tedy 81 osob. Z nich 35 bylo vylosováno za přítomnosti 4 osob a obdrželo malý dárek s logem TVD (tričko, kalendář, propisky).
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
Muži
|
82,4 %
|
17,6 %
|
Ženy
|
79,6 %
|
20,4 %
|
Celkem
|
80,8 %
|
19,2 %
|
Více než 80 % respondentů uvedlo, že se účastní vzdělávacích kurzů. Nejvíce tyto kurzy navštěvují nezaměstnaní (87 % nezaměstnaných návštěvníků akcí TVD), dále osoby ve věku do 20 let a osoby ve věku 41 - 50 let. Nejčastější uváděný důvod, proč kurzy navštěvují, byla „nutnost neustále získávat nové informace“, „osobnostní rozvoj“ a „baví mě to“. Nejčastější důvod, proč se naopak kurzů dalšího vzdělávání respondenti neúčastní, byla neznalost nabídky kurzů a skutečnost, že právě dokončili nějaký stupeň školského vzdělávání. Nejvíce se respondenti školí v jazycích, práci na PC, specializovaných kurzech podle svého zaměstnání, měkkých dovednostech a sociálních věcech.
4.1 Účast na vzdělávacích kurzech - PODLE PRACOVNÍ CHARAKTERISTIKY
Celkem
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
Zaměstnaní
|
82 %
|
18 %
|
OSVČ
|
73 %
|
27 %
|
Nezaměstnaní
|
87 %
|
13 %
|
Ostatní
|
84 %
|
16 %
|
Ženy
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
Zaměstnaní
|
83 %
|
17 %
|
OSVČ
|
100 %
|
0 %
|
Nezaměstnaní
|
71 %
|
29 %
|
Ostatní
|
71 %
|
29 %
|
Muži
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
Zaměstnaní
|
86 %
|
14 %
|
OSVČ
|
67 %
|
33 %
|
Nezaměstnaní
|
100 %
|
0 %
|
Ostatní
|
75 %
|
25 %
|
4.2 Účast na vzdělávacích kurzech - PODLE VĚKU
Celkem
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
do 20 let
|
100 %
|
0 %
|
21 - 30 let
|
63 %
|
37 %
|
31 - 40 let
|
88 %
|
12 %
|
41 - 50 let
|
95 %
|
5 %
|
51 a více let
|
86 %
|
14 %
|
Muži
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
21 - 30 let
|
57 %
|
43 %
|
31 - 40 let
|
100 %
|
0 %
|
41 - 50 let
|
87 %
|
13 %
|
51 a více let
|
90 %
|
10 %
|
Ženy
Ano, účastním se vzdělávacích kurzů
|
Ne, neúčastním se vzdělávacích kurzů
|
|
do 20 let
|
100 %
|
0 %
|
21 - 30 let
|
67 %
|
33 %
|
31 - 40 let
|
80 %
|
20 %
|
41 - 50 let
|
100 %
|
0 %
|
51 a více let
|
83 %
|
17 %
|
4.3 Nejčastější důvody, proč se respondenti ÚČASTNÍ vzdělávacích kurzů
Muži
|
Ženy
|
Celkem
|
|
Nutnost neustále získávat nové informace
|
3
|
5
|
8
|
Baví mě to
|
3
|
3
|
6
|
Osobnostní rozvoj
|
3
|
3
|
6
|
Kvůli svému zaměstnání
|
3
|
2
|
5
|
Nové kontakty, výměna zkušeností
|
2
|
1
|
3
|
4.4 Nejčastější důvody, proč se respondenti NEÚČASTNÍ vzdělávacích kurzů
Muži
|
Ženy
|
Celkem
|
|
Neznám nabídku kurzů
|
1
|
2
|
3
|
Jsem čerstvě po škole
|
1
|
2
|
3
|
Nedostatek peněz
|
0
|
2
|
2
|
Pracovní vytížení, není čas
|
2
|
0
|
2
|
Necítím potřebu
|
1
|
0
|
1
|
4.5 V čem se dospělí nejčastěji školí?
Muži
|
Ženy
|
Celkem
|
|
Jazyky
|
4
|
6
|
10
|
Práce na počítači
|
1
|
6
|
7
|
Specializované kurzy dle oboru
|
3
|
4
|
7
|
Měkké dovednosti
|
1
|
5
|
6
|
Sociální věci
|
1
|
5
|
6
|
Arteterapie, výtvarná výchova
|
0
|
4
|
4
|
Daně, účetnictví
|
0
|
3
|
3
|
Management, manažerské dovednosti
|
2
|
1
|
3
|
Cestování - zájmové vzdělávání
|
1
|
2
|
3
|
Sportovní / masérské kurzy
|
2
|
1
|
3
|
Personalistika
|
0
|
3
|
3
|
Ezoterika; duchovno
|
1
|
2
|
3
|
Grafologie
|
0
|
1
|
1
|
Soubory ke stažení
- Prezentace projektu Impress (ppt, 1266 kB, 12.2.2007)
- Projekt Analýza nabídky a poptávky pod dalším profesním vzdělávání v Královéhradeckém kraji (ppt, 755 kB, 12.2.2007)
- Příprava pracovníků ve společenství Tanex Plasty (ppt, 67 kB, 12.2.2007)
- Zkušenosti s čerpáním evropských prostředků na vzdělávání (ppt, 96 kB, 12.2.2007)