Úvodní stránka › Krkonoše a Podkrkonoší › Památky
Technické památky v Krkonoších a Podkrkonoší
Přehrady Les Království a Labská, doly v Žacléři a Lamperticích, šachta Kovárna v Peci pod Sněžkou, papírna v Hostinném a další.
Bernartice – železniční most
Působivý železniční viadukt v Bernarticích postavený v letech 1867-1869 přemosťuje silnici a potok Ličná na trati Trutnov – Královec.
Bílá Třemešná – přehrada Těšnov/Les Království
Národní kulturní památka. Přehrada na Labi s vodní elektrárnou byla postavena v letech 1910-1919. Podnětem k výstavbě byly povodně v roce 1887. Hráz, hluboká 28 m, je vybudována z kamenných kvádrů.
http://www.pla.cz/planet/public/vodnidila/prehrada_leskralovstvi.htm
Dolní Lysečiny – soubor dvou mostků
Půlkruhové mostní oblouky o jednom poli jsou vyskládané z plochých kamenů z místního materiálu.
Hostinné – Papírna „Pražský Labský mlýn“
Objekt z nejstarších papíren v Podkrkonoší. V továrně byl postaven druhý papírenský stroj v Čechách. Na jedné z budov je umístěna pamětní deska K. Klíče, vynálezce hlubotisku.
Kal u Pecky – mlýn
Roubená, jednopatrová stavba z konce 18. stol. Na boční straně objektu je pavláčka, k zadnímu štítovému průčelí je připojena lednice z pískovcových kvádrů. K areálu patří i roubená stodola s doškovou střechou.
Kuks – inundační most se sochou Krista Salvátora
Kamenný most přes Labe spojující areál Hospitálu a lázní byl vystavěn majitelem zdejšího panství F. A. Šporkem.
Lampertice – hlubinný uhelný důl Jan
Jáma Jan jako nejhlubší důl revíru na Žacléřsku je již mimo provoz. Na povrchu zůstal zachován těžní stroj typu Ward-Leonard společně s těžním zařízením včetně kozlíkové ocelové těžní věže.
Mladé Buky – kamenný most a areál bývalých zlatých dolů
Most je postaven z plochých kamenů z místních zdrojů o půlkruhovém poli. Na východním svahu lokality Bártův les se nacházejí pozůstatky po těžbě zlata. Dochovaly se zbytky řady šachtic, odvalů, drobných pinek, světlíků a nádrží na vodu.
Pec pod Sněžkou / Obří důl – šachta Kovárna
První záznam o těžbě je z roku 1534. Těžily se zde arzénové a měděné rudy. Kolem roku 1820 byla založena Kovárna, která sloužila jako šachetní budova. V roce 1864 byla těžba ukončena. V současné době je štola zpřístupněna.
www.veselyvylet.cz/cz/vv5/vv54.html
Špindlerův Mlýn – Labská přehrada
Vodní nádrž byla vybudována jako ochrana před povodněmi v letech 1910-1914. Délka vodní nádrže je 1 km. Hráz je vysoká 41,5m a dlouhá 153,5m. V 80.let. byl přes přehradní zátoku vybudován silniční most s nejvyšším pilířem o výšce 30 m.
www.labska-prehrada.ceskehory.cz
Úbislavice – Jiranův mlýn
Roubené patrové stavení s pavlačí a vyřezávaným zábradlím. Nejstarší část zdiva je datována mezi lety 1781-1815.
Vestřev / Dolní Olešnice – kamenný most
Most překlenující inundační území řeky Labe.
Žacléř – důl J. Šverma / Františka / Jiří
Těžbu černého uhlí připomíná několik hlubinných uhelných dolů, jejichž těžní věže, ale i těžní stroje a části areálů byly prohlášeny za kulturní památku.