Návrh OOP - Min. dopravy zmoci úřední určuje silnice I.-III. třídy na území ČR, které lze využít vozidly, překračuje stan.hodnoty stan.zákonem

20. 9. 2024 Autor: odbor dopravy

NÁVRH OPATŘENÍ OBECNÉ POVAHY

Ministerstvo dopravy, Odbor pozemních komunikací, z moci úřední určuje:

silnice I.–III. třídy na území České republiky, které lze využít vozidly, jejichž níže stanovené hodnoty překračují hodnoty stanovené zákonem č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích a o změnách některých zákonů (zákon o silničním provozu), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o silničním provozu“), a to za současného splnění všech níže uvedených podmínek:

Termín: od 1. 1. 2025 do 31. 12. 2029
Účel přepravy: zemědělské práce (sezónní práce v zemědělství)
Vozidlo nebo jízdní souprava: 1) zvláštní vozidla podkategorie SS (samojízdný pracovní stroj), včetně kombinace s pracovními adaptéry, včetně tažených na přepravníku
  1. jízdní souprava vozidla kategorie T (kolový traktor) nebo C (pásový traktor) a zvláštního vozidla podkategorie SN (pracovní stroj nesený)2 nebo zvláštního vozidla podkategorie SP

(pracovní stroj přípojný)3

  1. vozidla kategorie T (kolový traktor) a C (pásový traktor) a jejich přípojná vozidla kategorie R (dříve Ot)

Hodnoty pro vozidla podkategorie SS a soupravy T a C s pracovními stroji – vztahuje se na vozidla nebo jízdní soupravy podle bodů 1) a 2)

Největší šířka: 5,00 m

Největší výška: 4,50 m

Největší hmotnost vozidla: 40,00 t

Největší hmotnost na nápravu: 12,00 t

Hodnoty pro vozidla kategorie T a C a jejich přípojná vozidla R (Ot) – vztahuje se na vozidla nebo jízdní soupravy podle bodu 3)

Největší šířka: 3,00 m

(Vozidla a jízdní soupravy spadající do působnosti tohoto opatření dále společně jen jako „nadměrné vozidlo“.)

Podmínky užití silnic I. třídy: silnice I. třídy lze užít pouze v případech, kdy (1) je to nezbytně nutné k dosažení polnosti, či jiné nemovitosti přiléhající k těmto silnicím (s ohledem na zdroj a cíl cesty), přičemž k tomuto účelu nelze užít silnice II. a III. třídy, nebo (2) je jejich užití nezbytné k překročení státní hranice České republiky v důsledku místní či přechodné úpravy provozu na silnicích II. a III. třídy, případně je znemožněno užití hraničního přechodu na silnicích II. a III. třídy.
Další podmínky přepravy (všechny silnice a kategorie vozidel): 1. Vozidlo kategorie T a C musí být použito výlučně ve spojení se zvláštním vozidlem podkategorie SN nebo zvláštním vozidlem podkategorie SP nebo přípojným vozidlem kategorie R.
  2. Vozidlo kategorie T a C šířky 2,55–3,00 m lze užít pouze v případě, kdy je zvětšená šířka vozidla opodstatněna montáží pneumatik, gumových pásů nebo dvojmontážním uspořádáním kol, jež jsou nezbytné pro ochranu půdy (do této šířky se rovněž započítávají prvky systému proti rozstřiku), a to za předpokladu, že šířka stálé konstrukce vozidla nepřesáhne 2,55 m a schválený typ vozidla je rovněž vybaven alespoň jednou sadou pneumatik nebo gumových pásů, při jejichž použití celková šířka nepřesáhne 2,55 m,
  3. Přípojné vozidlo kategorie R (Ot) šířky 2,55–3,00 m lze užít pouze v případě, kdy je zvětšená šířka vozidla opodstatněna montáží pneumatik, jež je nezbytná pro ochranu půdy (do této šířky se rovněž započítávají prvky systému proti rozstřiku), a pokud je vozidlo vybaveno alespoň jednou sadou pneumatik, se kterou šířka vozidla nepřesáhne 2,55 m. Šířka konstrukce vozidla nezbytná pro účely dopravy i za těchto okolností nesmí přesáhnout hodnotu 2,55 m. Jestliže lze vozidlo vybavit alespoň jednou sadou pneumatik, se kterou šířka vozidla nepřesáhne 2,55 m, použijí se takové systémy proti rozstřiku, jsou-li namontovány, že šířka vozidla nepřekročí 2,55 m. Totéž platí při použití dalších nástrojů, jež jsou nezbytné k fungování vozidla.
  4. Překračuje-li nadměrné vozidlo svojí šířkou hodnotu 2,55 m, musí řidič nadměrného vozidla po celou dobu trvání přepravy po silnici užít zvláštního výstražného světla oranžové barvy podle přílohy D vyhlášky č. 153/2023 Sb., o schvalování technické způsobilosti vozidel o technických podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích (dále jen „vyhláška o podmínkách provozu“).
  5. Překračuje-li nadměrné vozidlo svojí šířkou hodnotu 3,00 m,

musí být po celou dobu trvání přepravy po silnici I. třídy doprovázeno alespoň 2 vozidly technického doprovodu, v případě silnic II. a III. třídy pak 1 vozidlem technického doprovodu.

  1. Překračuje-li nadměrné vozidlo svojí šířkou hodnotu 4,00 m, musí být po celou dobu trvání přepravy po silnici II. a III. třídy doprovázeno alespoň 2 vozidly technického doprovodu.
  2. Řidič vozidla technického doprovodu je po celou dobu trvání přepravy po silnici povinen užít zvláštního výstražného světla oranžové barvy podle přílohy D vyhlášky o podmínkách provozu. Vozidla technického doprovodu se umisťují tak, že první vozidlo je vždy před prvním nadměrným vozidlem a druhé za posledním nadměrným vozidlem. Do konvoje smí být řazena maximálně 3 nadměrná vozidla.
  3. Pokud vozidla podkategorie SN nebo SP budou svojí šířkou přesahovat vlečné vozidlo, bude jejich vnější okraj označen obrysovým značením (směrem dopředu bílé a směrem dozadu červené barvy).
  4. Dojde-li za pomalu jedoucím nadměrným vozidlem k tvorbě kolony delší než 200 m, přizpůsobí řidič nadměrného vozidla rychlost a směr jízdy nadměrného vozidla tak, aby umožnil řidičům ostatních vozidel pomalu jedoucí nadměrné vozidlo bezpečně předjet nebo objet, a to na k tomu vhodných a předem vytipovaných místech. V jízdě smí řidič nadměrného vozidla pokračovat, pomine-li situace uvedená v § 2 písm. mm) zákona o silničním provozu.
  5. Bezprostředně před zahájením přepravy řidič nadměrného vozidla prověří (1) dopravně technický stav5 všech pozemních komunikací dotčených přepravou, zejména šířku a výšku průjezdního prostoru, poloměr směrových oblouků, přítomnost středních a postranních dělicích ostrůvků, popř. další z hlediska přepravy důležité parametry, (2) přítomnost nadzemního vedení a (3) přítomnost dopravních či jiných omezení, která mohou mít vliv na průběh přepravy.
  6. Přeprava nesmí být prováděna za mlhy, hustého deště nebo sněžení, silného větru, nebo jiné povětrnostní situace, která může podstatně zhoršit nebo přerušit sjízdnost silnice.

Toto opatření obecné povahy okamžikem své účinnosti nahrazuje v plném rozsahu opatření obecné povahy Ministerstva dopravy vydaná pod č. j. 308/2019-120-SSU/19 dne 25. 1. 2020 a č. j. 719/2020-120-SSU/15 dne 17. 2. 2021.

Více informací v příloze

Soubory ke stažení