Odpověď na žádost o informace doručenou dne 25.11.2019
informace ze stavebního práva (popisné číslo, užívání stavby)
Krajský úřad Královéhradecké kraje
VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: doručený dne 25.11.2019
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-95/OP/2019
VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 585
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 09.12.2019
Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 25.11.2019
Vážená paní,
dne 25.11.2019 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„I) Jaké minimální úkony musí stavebník ze zákona vůči stavebnímu úřadu provést, když chce, aby bylo stavbě, jejíž provedení bylo stavebním úřadem schváleno podle § 96a odst. 1) a 2) zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu ve znění zákona č. 225/2017 Sb., přiděleno číslo popisné?
II) Jaké minimální úkony musí stavebník ze zákona vůči stavebnímu úřadu provést, když chce začít užívat stavbu, jejíž provedení bylo stavebním úřadem schváleno podle § 96a odst. 1) a 2) zákona č. 183/2006 Sb. o územním plánování a stavebním řádu ve znění zákona č. 225/2017 Sb.?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-95/OP/2019, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu a to odbor územního plánování a stavebního řádu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/), který k Vaší žádosti uvedl následující.
Odbor územního plánování a stavebního řádu krajského úřadu (dále také „Odbor ÚP“) nejprve odkázal na zákonnou definici informace obsaženou v ustanovení § 3 odst. 3 InfZ, dle kterého se informací pro účely InfZ rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Informací podle InfZ je tedy pouze nějakým způsobem zaznamenaná skutečnost.
Dále Odbor ÚP upozornil na ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, podle kterého se povinnost poskytovat informace netýká dotazů na názory, budoucí rozhodnutí a vytváření nových informací.
I když měl Odbor ÚP za to, že Vámi výše požadované informace nejsou informacemi dle InfZ když je nutné je vytvořit a jedná se o dotazy na názory, kterých se povinnost poskytovat informace netýká, i přes tyto skutečnosti Odbor ÚP v rámci dobré správy uvedl následující.
Co se týká požadavku uvedenému pod bodem 1) žádosti, Odbor ÚP uvedl, že problematiku přidělení čísel popisných zákon číslo 183/2006 Sb., o územním plánování a stavebním řádu (stavební zákon), ve znění pozdějších předpisů (dále jen „stavební zákon“), neupravuje, tzn. stavebnímu úřadu není ani taková povinnost založena stavebním zákonem.
Podle ustanovení § 31a zákona číslo 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, čísla popisná a evidenční přiděluje obecní úřad. Záleží tak na obecním úřadu a jeho organizačním členění, kterému ze svých odborů, či oddělení tuto problematiku svěří. Skutečnost, že je svěřena stavebnímu úřadu, na výše uvedeném nic nemění. Odbor ÚP ji tak není příslušný hodnotit.
K požadavku uvedenému pod bodem 2) Odbor ÚP uvedl následující ustanovení stavebního zákona, které pojednává o užívání dokončené stavby.
Podle ustanovení § 119 stavebního zákona dokončenou stavbu, popřípadě část stavby schopnou samostatného užívání, uvedenou v ustanovení § 103 odst. 1 písm. e) bodech 4 až 8, nebo stavbu, u které postačí ohlášení stavebnímu úřadu podle ustanovení § 104 odst. 1 písm. a) až d) a k) nebo podle zvláštního právního předpisu, nebo pokud vyžaduje stavební povolení, a jedná-li se o
a) stavbu veřejné infrastruktury,
b) stavbu, jejíž vlastnosti nemohou budoucí uživatelé ovlivnit,
c) stavbu, u které bylo stanoveno provedení zkušebního provozu,
d) změnu stavby, která je kulturní památkou,
lze užívat pouze na základě kolaudačního souhlasu, nebo kolaudačního rozhodnutí. Stavebník zajistí, aby byly před započetím užívání stavby provedeny a vyhodnoceny zkoušky a měření předepsané zvláštními právními předpisy.
Z uvedeného tedy plyne, že ne každá dokončená stavba podléhá povolení stavebního úřadu k užívání.
V případě, že podléhá, postupuje se podle ustanovení § 122 stavebního zákona. Podle jeho odst. 1 souhlas vydává na žádost stavebníka příslušný stavební úřad. Stavebník v žádosti uvede identifikační údaje o stavbě a předpokládaný termín jejího dokončení. Pro vydání kolaudačního souhlasu stavebník opatří závazná stanoviska dotčených orgánů k užívání stavby vyžadovaná zvláštními právními předpisy.
Podle ustanovení § 122 odst. 7 stavebního zákona obsahové náležitosti žádosti o vydání kolaudačního souhlasu a jejích příloh, obsahové náležitosti kolaudačního souhlasu a obsah a strukturu certifikátu stanoví prováděcí právní předpis. Tímto předpisem je vyhláška číslo 503/2006 Sb., o podrobnější úpravě územního rozhodování, územního opatření a stavebního řádu, ve znění pozdějších předpisů, konkrétně její Příloha číslo 12.
K věci Odbor ÚP dále uvádí, že je mu známo, že k problematice přidělování čísel popisných vydalo Ministerstvo vnitra metodické doporučení a že toto doporučení je veřejně přístupné na https://www.mvcr.cz/odk2/clanek/metodicke-materialy-k-zakonnym-zmocnenim.aspx - jde o metodické doporučení č. 14 Číslování budov.
Dále je možné poukázat na metodiku Ministerstva pro místní rozvoj https://www.mmr.cz/cs/Ministerstvo/Stavebni-pravo/Stanoviska-a-metodiky/Uzemni-rozhodovani-a-stavebni-rad/Zapis-stavebnich-objektu-do-RUIAN-po-1-1-2018-(1),
která slouží jako pracovní pomůcka pro stavební úřady, které jsou editory stavebních objektů vyžadujících stavební povolení nebo ohlášení (ustanovení § 42 zákona číslo 111/2009 Sb., o základních registrech, ve znění pozdějších předpisů), z nichž některé se po 1. lednu 2018 nekolaudují.
Problematice čísel popisných i užívání staveb se ve své metodické činnosti věnoval též Veřejný ochrance práv a to na webových stránkách věcného průvodce stavbou rodinného domu - DOMEK POLOPATĚ https://domek.ochrance.cz/, problematika čísel popisných je popsána zde https://domek.ochrance.cz/cislo-popisne/,
https://domek.ochrance.cz/cislo-popisne/jak-si-zaridit-cislo-popisne/, problematika kolaudace zde https://domek.ochrance.cz/kolaudace/.
Požadované informace zasíláme elektronicky na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová v.r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí