Odpověď na žádost o informace doručenou dne 22.09.2020

2. 10. 2020 Autor: Vladimír Kučera

informace o vyhodnocování kvality služeb poskytovaných společností České dráhy a.s.

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: 22.09.2020
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-93/OP/2020

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 585 
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 02.10.2020

Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 22.09.2020

Vážený pane,

dne 22.09.2020 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„Vzhledem k tomu, že vaše instituce u společnosti České dráhy také objednává část spojů, dovoluji si na základě Zákona požádat o poskytnutí následujících informací:

A. Vyhodnocujete pravidelně odchylky mezi deklarovanými (zasmluvněnými) parametry kvality vypravovaných spojů a skutečností?

B. Jakým způsobem, v jaké míře podrobnosti, jak často a s jakým odstupem probíhá tento monitoring?

C. Získáváte tyto informace ze strany společnosti České dráhy a.s. nebo je shromažďujete vlastními silami? Pokud je reportují ČD, v jaké formě a jak často?

D. Registrujete stížnosti na tyto odchylky ze strany veřejnosti? Přesahují tyto podle vás únosnou mez?

E. Zveřejňujete informace o plnění parametrů kvality? Pokud ne, neuvažujete o tom, aby cestující viděli, že objednatel sleduje kvalitu služeb poskytnutých za veřejné prostředky?“

Dále jste uvedl (citace):

„Dne 20.8. jsem odeslal na společnost České dráhy a.s. žádost o informace podle zákona 106/1999 Sb. o svobodném přístupu k informacím (dále jen Zákon) ohledně toho, jakým způsobem tato společnost vyhodnocuje kvalitu poskytovaných služeb, konkrétně odchylky mezi deklarovanou (zasmluvněnou) kvalitou řazených vozů na vypravených spojích a skutečností. Důvodem bylo, že jsem obdržel několik stížností od občanů na časté výpadky Českých drah v oblasti řazení vozidel. Dle našich poznatků byly problémy v letních měsících například s neřazením vozů pro přepravu kol na vlacích na Třeboňsko, řazením pouze jedné jednotky 471 místo plánovaných dvou v Pražské příměstské dopravě, řazením starých vozů bez klimatizace a zásuvek místo plánovaných nových nebo používáním lokomotiv s nedostatečnou maximální rychlostí a výkonem místo plánovaných, což přinášelo četná zpoždění.

V odpovědi společnost České dráhy u většiny otázek uvádí, že vypracování odpovědi je “spojeno s mimořádně rozsáhlým vyhledáváním informací”, které bylo odhadnuto na 907 hodin času a musí být zpoplatněno částkou blížící se 200 000 Kč. Jsem přesvědčen, že takový monitoring poskytované kvality a vyhodnocování odchylek deklarovaného a skutečného stavu (chybějící klimatizace, nefunkční zásuvky, nefunkční či wifi, chybějící některé vozy například pro přepravu kol nebo vozy první třídy a další) musí být součástí kmenové agendy každého dopravce, a je tak s podivem, že ČD touto možností nedisponují a že jim to ani nevadí (například informace, že ČD nejsou schopny jinak než ad-hoc ručně vyhodnotit, na kterých spojích nezařadily vůz první třídy, ačkoliv na něj prodaly jízdenku, není obhajitelné). K tomu se ihned nabízí otázka, jakým způsobem České dráhy reportují o dodržování kvality služeb svým smluvním partnerům.“

Informace jste žádal poskytnout v elektronické podobě ve strojově čitelném formátu.

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-93/OP/2020, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu k jednotlivým bodům Vaší žádosti uvedl následující.

A. Vyhodnocujete pravidelně odchylky mezi deklarovanými (zasmluvněnými) parametry kvality vypravovaných spojů a skutečností?

Královéhradecký kraj má uzavřeny smluvní vztahy s dvěma drážními dopravci – České dráhy a. s. a GW Train Regio a. s. V obou případech je součástí smlouvy také povinnost dopravců předkládat pravidelné reporty (zprávy), které jsou podkladem pro hodnocení kvality objednávaných služeb, tj. kvality vypravovaných spojů v porovnání s objednávkou a smluvními požadavky kraje. Královéhradecký kraj tyto výkazy vyhodnocuje a v souladu se smlouvou udělí sankci v případě, že nejsou splněny dohodnuté kvalitativní ukazatele.

B. Jakým způsobem, v jaké míře podrobnosti, jak často a s jakým odstupem probíhá tento monitoring?

U dopravce České dráhy a. s. se jedná o čtvrtletní výkazy. U dopravce GW Train Regio a. s. pak o výkazy měsíční a následně o souhrnný čtvrtletní výkaz. Oba dopravci mají povinnost tyto výkazy zaslat do 15. dne, resp. do 30. dne po ukončení stanoveného období (měsíc, čtvrtletí). Zejména se jedná o následující výkazy:

  1. Výkaz realizovaných objednaných dopravních výkonů – uvedení odřeknutých a zpožděných vlaků (souhrnná statistika)
  2. Přesnost a spolehlivost poskytovaných dopravních služeb – uvedeny konkrétní vlaky včetně jejich případného zpoždění v konkrétních kontrolních bodech
  3. Plnění plánovaných ukazatelů kvality (řazení vlaků) – uvedeny konkrétní vlaky, které nebyly zajištěny v požadovaném řazení

Mimo výše uvedené výkazy, které dopravce předkládá na základě uzavřené smlouvy, jsou součástí smlouvy také „Technické a provozní standardy veřejné drážní dopravy Královéhradeckého kraje“ (dále jen TPS VDD KHK), které řeší standard vybavení vlakových zastávek a stanic, standard vozidel, standard dopravních výkonů a provozu, standard přepravy osob s omezenou schopností pohybu a orientace, standard řešení výluk a standard informování cestujících. Na základě těchto standardů probíhají kontroly zaměstnanci Krajského úřadu Královéhradeckého kraje, případně jsou v souladu s těmito standardy řešeny připomínky a stížnosti cestující veřejnosti na kvalitu poskytovaných služeb.

C. Získáváte tyto informace ze strany společnosti České dráhy a.s. nebo je shromažďujete vlastními silami? Pokud je reportují ČD, v jaké formě a jak často?

Výše uvedené výkazy jsou zasílány ze strany společnosti České dráhy a.s. Na základě místních šetření zaměstnanců Krajského úřadu Královéhradeckého kraje tyto údaje dále kontrolujeme. Informace o formě a četnosti monitoringu ze strany dopravce České dráhy a.s. byly uvedeny v odpovědi na dotaz B. Vlastními silami získáváme zejména údaje potřebné pro namátkovou kontrolu výkazů předkládaných dopravcem a dále ke kontrole TPS VDD KHK. Případně informace získáváme na základě podnětu od cestujících. Na základě nového smluvního vztahu, tj. od prosince 2021 počítáme, že budeme údaje systémově shromažďovat také vlastními silami, resp. nástroji, které budou vyhodnocovat automaticky zasílané informace z vozidel dopravce (GPS poloha, řazení apod.).

D. Registrujete stížnosti na tyto odchylky ze strany veřejnosti? Přesahují tyto podle vás únosnou mez?

Několikrát do roka obdržíme podněty a stížnosti od veřejnosti, které však nikterak nepřevyšují únosnou mez, zejména v porovnání s připomínkami k autobusové dopravě. V minulých letech jsme však obdrželi několik připomínek na nedodržování nasazování nízkopodlažních vozidel, které jsou v jízdním řádu garantovány, na což jsme reagovali udělením několika vysokých sankcí, které v součtu dosahují několika milionů korun. Ze strany dopravce došlo na základě těchto sankcí k výraznému zlepšení poskytování těchto služeb.

E. Zveřejňujete informace o plnění parametrů kvality? Pokud ne, neuvažujete o tom, aby cestující viděli, že objednatel sleduje kvalitu služeb poskytnutých za veřejné prostředky?

V současné době tyto údaje nezveřejňujeme, ale ve spolupráci se smluvním dodavatelem připravujeme nové webové stránky, které by měly prezentovat veřejnou dopravu Královéhradeckého kraje a na těchto stránkách již počítáme se sekcí, která se bude věnovat nejen informacím o jízdních řádech, případně on-line informacích o poloze vozidel, ale také statistickým informacím o rozsahu a kvalitě poskytovaných služeb.

Informace Vám poskytujeme elektronicky a zasíláme prostřednictvím datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí