Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.10.2020

4. 11. 2020 Autor: Alena Koukalová

sociální služby

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.:
ZE DNE: 13.10.2020
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-105/OP/2020-4

VYŘIZUJE: Mgr. Alena Koukalová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 309 
E-MAIL: akoukalova@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 27.10.2020

Počet listů: 3
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.10.2020

Vážená paní magistro,

dne 14.10.2020 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále jen krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ze dne 13.10.2020, ve které se obracíte na krajský úřad s následujícími požadavky na poskytnutí informací:

  • 1) „Je porušením nějakého zákazu vydaného v gesci Vašich odborů či upravujícího Vaši činnost, pokud se tyto modelové rodiny dohodnou, že svým potřebným příslušníkům nasmlouvají každému dva asistenty sociální péče, přičemž každý ze dvou nasmlouvaných asistentů sociální péče bude smluvně zavázán starat se o oba potřebné příslušníky, společně pro své potřebné příslušníky pronajmou na nemovitostním trhu pokoj, kde se tito asistenti budou v péči o ně střídat či spolu v péči kooperovat dle vlastní dohody či dohody se zákonnými zástupci potřebných osob?“
     
  • 2) „Je možno již považovat za sociální službu vyžadující registraci situaci, kdy se několik rodin sdruží např. ve spolku nebo i neformálně, v zájmu nejvyšší možné kvality péče o své potřebné příslušníky, tyto své potřebné příslušníky sestěhují ze své vůle do společných prostor, kde v koordinaci s jim nasmlouvanými asistenty sociální péče zajišťují o tyto své příslušníky (nemyslím potřebné osoby z okruhu mimo tyto rodiny, ale výlučně příslušníky těchto rodin), společnou péči (vaření stravy, úkony hygieny, atd.)?“
     
  • 3) „V závislosti na dotazu 2) se chci zeptat, jestli je nějak interními normami regulované, zda například dvě rodiny ještě kooperovat při péči o své potřebné příslušníky mohou, ale tři již nikoli, kooperovat mohou, ale společné bydlení potřebných příslušníků již možné bez registrace k sociální službě není, případně společné vaření stravy či jakýkoli jiný parametr, případně jak jsou nastaveny a limitovány hranice takové spolupráce či zda tato kooperace bez registrace k sociální službě prostě možná není a společné zajišťování péče o potřebné osoby je vždy registrovanou sociální službou?“
     
  • 4) „Je-li nastíněná kooperace při péči, aniž by šlo o registrovanou sociální službu, možná, podléhá tato nějakým regulativům, např. oznámení Vašemu úřadu, technickým či odborným omezením?“
     
  • 5) „Jaké jsou aktuálně (k Vámi určenému datu) a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji?“
     
  • 6) „Není-li aktuálně či obvykle možné okamžité umístění každého zájemce o poskytnutí sociální pobytové služby v zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a nebo „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a nebo „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji, jaké jsou obvyklé čekací doby na umístění v takových zařízeních?“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-105/OP/2020, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ a obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor sociálních věcí krajského úřadu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/), který k Vašemu požadavku poskytl následující informace.

Ad 1) Uvedený dotaz je požadavkem na vytvoření nových informací a dotazem na názor. Povinný subjekt jej dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, protože se netýká povinnosti poskytovat informace, rozhodnutím ze dne 27.10.2020 odmítl.

Ad 2) Uvedený dotaz je požadavkem na vytvoření nových informací a dotazem na názor. Povinný subjekt jej dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, protože se netýká povinnosti poskytovat informace, rozhodnutím ze dne 27.10.2020 odmítl.

Ad 3) Uvedený dotaz je požadavkem na vytvoření nových informací a dotazem na názor. Povinný subjekt jej dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, protože se netýká povinnosti poskytovat informace, rozhodnutím ze dne 27.10.2020 odmítl.

Ad 4) Uvedený dotaz je požadavkem na vytvoření nových informací a dotazem na názor. Povinný subjekt jej dle ustanovení § 2 odst. 4 InfZ, protože se netýká povinnosti poskytovat informace, rozhodnutím ze dne 27.10.2020 odmítl.

Ad 5) K uvedenému dotazu „Jaké jsou aktuálně (k Vámi určenému datu) a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a jaké jsou aktuálně a průměrně volné ubytovací kapacity v registrovaných zařízeních sociálních služeb typu „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji?“ krajský úřad uvádí, že Královéhradecký kraj nesbírá aktuální informace o volných lůžkách, tedy informace jsou určeny na základě kvalifikovaného odhadu. Ve službách dle ustanovení § 49 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách, ve znění pozdějších předpisů, (dále jen zákon o sociálních službách) domov pro seniory má Královéhradecký kraj 2019 lůžek, Ročně je obsazováno cca 30 % lůžek. Vzhledem ke skutečnosti, že obsazování lůžka trvá cca 5 dnů, je průměrná volná ubytovací kapacita v zařízení v daný okamžik cca 8 lůžek. V současné době však zařízení mají v evidenci odmítnutých zájemců o sociální službu z kapacitních důvodů vedeno cca 1000 osob.

V případě služeb dle ustanovení § 48 zákona o sociálních službách je ročně obsazováno cca 30 lůžek z celkové kapacity 663 lůžek, tedy cca 4,5 %. Obsazují se tedy cca 2 lůžka za kalendářní měsíc. Poptávka s nabídkou je u tohoto druhu služeb v rovnováze. Královéhradecký kraj řeší pouze časový nesoulad nabídky a poptávky, případně řešení osob se specifickými potřebami.

V případě služeb dle ustanovení § 50 zákona o sociálních službách je kapacita sociálních služeb v kraji 537 lůžek. Ročně je obsazováno cca 160 lůžek. V každý okamžik jsou tak volná cca 2 lůžka. V tomto druhu služeb je však akutní převis nabídky nad poptávku o cca 300 osob.

Ad 6) K uvedenému dotazu „Není-li aktuálně či obvykle možné okamžité umístění každého zájemce o poskytnutí sociální pobytové služby v zařízeních sociálních služeb typu „domovy pro seniory“ a nebo „domovy pro osoby se zdravotním postižením“ a nebo „domovy se zvláštním režimem“ ve Vašem kraji, jaké jsou obvyklé čekací doby na umístění v takových zařízeních?“ krajský úřad uvádí, že určení „obvyklé čekací doby“ na umístění do zařízení je velmi složité. Kritéria přijetí do zařízení sociálních služeb v Královéhradeckém kraji se řídí především posouzením nepříznivé sociální situace. Výrazně se mohou lišit na základě specifických požadavků na péči u jednotlivých žadatelů. V případě služeb pro seniory se situace liší i regionálně dle dostupnosti pobytových služeb, může se lišit i v čase, ale i dle dostupnosti alternativní péče prostřednictvím terénních a ambulantních sociálních služeb.

U domovů pro seniory dle ustanovení § 49 zákona o sociálních službách může být doba přijetí od podání žádosti do přijetí u akutních žadatelů nejčastěji od 14 dnů do 12 měsíců. Obvyklá doba přijetí je cca 1 – 6 měsíců. Obdobná situace platí i u většiny služeb dle ustanovení § 50 zákona o sociálních službách.

V případě služeb dle ustanovení § 48 zákona o sociálních službách bývá doba přijetí s ohledem na počty přijímaných uživatelů delší, pohybuje se kolem 3 – 9 měsíců. Královéhradecký kraj je však připraven akutní případy řešit bezodkladně.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v.r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí