Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.01.2021 a upřesněnou dne 21.01.2021
pokuty za porušení zákona o státní památkové péči
Krajský úřad Královéhradecké kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 14.01.2021 a 21.01.2021
NAŠE ZNAČKA: KUKHK-IZ-6/OP/2021
VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 472
E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 25.01.2021
Počet listů: 3
Počet příloh: 4/elektr. dokumenty
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 14.01.2021 a upřesněnou dne 21.01.2021
Vážený pane,
dne 14.01.2021 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ve které se domáháte poskytnutí informací, které se týkají udělování pokut v roce 2020 ve smyslu ustanovení § 35 a § 39 zákona číslo 20/1987 Sb., za porušování cit. zákona ve vztahu k archeologickým nálezům a památkám, citace požadavku:
„1) všechna rozhodnutí/usnesení KÚ vydaná v roce 2020 o uložení pokuty ve smyslu § 35 odst. 2 písm. f) a písm. g) zákona č. 20/1987 Sb. ve vztahu k § 35 odst. 5 písm. b) cit. zákona
2) všechna rozhodnutí/usnesení KÚ vydaná v roce 2020 o uložení pokuty ve smyslu § 39 odst. 2 písm. f) a písm. g) zákona č. 20/1987 Sb. ve vztahu v § 39 odst. 5 písm. b) cit. zákona“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod spisovou značku KUKHK-IZ-6/OP/2021, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
S ohledem na skutečnost, že Vámi požadovaná vydaná rozhodnutí krajského úřadu obsahují množství osobních údajů konkrétních fyzických osob, byl jste sdělením povinného subjektu ze dne 20.01.2021 vyzván, abyste svoji žádost upřesnil ve smyslu, požadujete"li vydaná rozhodnutí krajského úřadu včetně osobních údajů fyzických osob anebo Vám postačí anonymizovaná verze bez uvedení osobních údajů fyzických osob uvedených v jednotlivých rozhodnutích krajského úřadu (v souladu s ustanovením § 14 odstavce 5 písmena b) InfZ).
Zároveň Vám v tomto sdělení byl podrobně vysvětlen postup při vyřizování žádostí o informace týkající se osobnosti, projevů osobní povahy, soukromí fyzické osoby a osobní údaje, které povinný subjekt poskytne jen v souladu s právními předpisy, upravujícími jejich ochranu(InfZ, zákon číslo 89/2012 Sb., občanský zákoník, ve znění pozdějších předpisů a dále Nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) 2016/679 ze dne 27. dubna 2016 o ochraně fyzických osob v souvislosti se zpracováním osobních údajů a o volném pohybu těchto údajů a o zrušení směrnice 95/46/ES (obecné nařízení o ochraně osobních údajů), Metodické materiály Ministerstva vnitra včetně uvedení konkrétní judikatury).
V návaznosti na sdělení krajského úřadu ze dne 20.01.2021, obdržel povinný subjekt dne 21.01.2021 Vaše sdělení (upřesnění žádosti), ve které uvádíte, citace textu: „Podatel tímto KÚ sděluje, že očekává, že mu budou žádané informace poskytnuty bez osobních údajů dotčených fyzických osob, takže bude jeho žádost správním rozhodnutím částečně odmítnuta (ve věci neposkytnutí osobních údajů těchto fyzických osob) a částečně jí bude vyhověno (zbývající informace, resp. zbývající textové části informací, budou poskytnuty)“.
Zároveň jste toto své sdělení doplnil dalším odstavcem nazvaným „Metodická poznámka“, ve kterém upozorňujete, že v roce 2020 jste již obdobné „administrativní kolečko“ u krajského úřadu absolvoval a přikládáte písemnosti z roku 2020. Následně předkládáte údiv, jak krajský úřad komplikovaným způsobem vykládá InfZ, neboť si nepamatujete, že by se od existence InfZ posílaly žadatelům o informace osobní údaje fyzických osob, přičemž tento logický a jasný postup EU/EK nijak zásadním způsobem nezměnila. Uváděnou judikaturu znáte, nicméně je potřeba ji vykládat podle účelu, a nikoliv formalistickým způsobem a podle doslovného znění „jako Bibli svatou“.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor kultury a památkové péče (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/), který Vámi požadované dokumenty poskytl.
Předně k Vašemu výše citovanému očekávání povinný subjekt uvádí, že pokud jste ve svém sdělení ze dne 21.01.2021 upřesnil svůj požadavek ve smyslu, že Vám postačí poskytnuté informace bez osobních údajů, není nutné vydávat rozhodnutí dle ustanovení § 15 odstavec 1InfZ, povinný subjekt má za to, že Vaší žádosti plně vyhověl.
K Vaší dále uvedené „Metodické poznámce“ krajský úřad pouze uvádí, že svůj postup Vám byl podrobně popsán ve sdělení krajského úřadu ze dne 20.01.2021, ve zkratce tedy shrnujeme, že pokud by krajský úřad postupoval v souladu s popsanou legislativou, musel by v dané 15-ti denní lhůtě pro vyřízení žádosti o informace (s možností prodloužení dle ustanovení § 14 odst. 7 InfZ nejvýše však o deset dní) informovat všechny dotčené osoby uvedené na jednotlivých rozhodnutích a umožnit jim uplatnit jejich práva a oprávněné zájmy tím, že je vyzve k vyjádření. Následně, pokud by dotčené osoby projevily nesouhlas s poskytnutím osobních údajů, by bylo na místě vydat rozhodnutí.
Jelikož je tento postup administrativně i časově náročnější, volí právě krajský úřad postup vstřícnější tak, že žadatele o informace vyzve (pokud již žadatel přímo ve své žádosti neuvede, že požadované informace mu postačí bez osobních údajů fyzických osob), a tento, pokud osobní údaje fyzických osob nepožaduje, obdrží následně požadované informace bez osobních údajů fyzických osob a není nutné vydávat rozhodnutí.
Odbor kultury a památkové péče krajského úřadu poskytl dle Vašich požadavků 4 vydaná rozhodnutí v roce 2020, kterými byly uloženy pokuty za porušení zákona číslo 20/1987 Sb., o státní památkové péči, v platném znění, ve vztahu k archeologickým nálezům. Z tohoto počtu se jedná o dvě rozhodnutí o uložení sankce ve věci nesplnění ohlašovací povinnosti vůči Archeologickému ústavu AV ČR, v.v.i., a dvě rozhodnutí za provádění neoprávněného archeologického výzkumu. V těchto rozhodnutích byly anonymizovány osobní údaje fyzických osob (účastníků řízení a dalších fyzických osob) následovně:
Rozhodnutí čj.KUKHK-25625/KP/2020-11 ze dne 13.11.2020 – opakovaně uvedeno jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu účastníka řízení (strana 1, uvedeno 2x), opakovaně uvedeno jméno, příjmení, účastníka řízení (strana 2, uvedeno 7x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 3, uvedeno 10x), jméno a příjmení účastníka řízení (strana 4), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 6, uvedeno 3x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 7, uvedeno 7x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 8, uvedeno 7x), jméno a příjmení účastníka řízení (strana 9).
Rozhodnutí čj. KUKHK-26756/KP/2020-14 ze dne 30.12.2020 – opakovaně uvedeno jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu účastníka řízení (strana 1, uvedeno 2x), jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu účastníka řízení (strana 2), jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu účastníka řízení (strana 3), jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu fyzické osoby (strana 3), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 4, uvedeno 9x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení fyzické osoby (strana 4, uvedeno 5x), příjmení účastníka řízení (strana 4), jméno a příjmení účastníka řízení (strana 5), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 6, uvedeno 4x), jméno a příjmení fyzické osoby (strana 6), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 7, uvedeno 6x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení fyzické osoby (strana 7, uvedeno 4x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 8, uvedeno 2x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 9, uvedeno 4x).
Rozhodnutí čj. KUKHK-17749/KP/2020-11 ze dne 11.01.2021 – opakovaně uvedeno jméno, příjmení, datum narození, adresa trvalého pobytu účastníka řízení (strana 1, uvedeno 2x), opakovaně uvedeno jméno, příjmení, účastníka řízení (strana 2, uvedeno 2x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 3, uvedeno 5x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 6, uvedeno 2x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 7, uvedeno 7x), opakovaně uvedeno jméno a příjmení účastníka řízení (strana 8, uvedeno 6x).
Rozhodnutí čj. KUKHK-37134/KP/2019-14 ze dne 10.02.2020 – opakovaně uvedena jména a příjmení fyzických osob (strana 4, uvedeno 2x jméno a příjmení jedné fyzické osoby, 2x uvedeno jméno a příjmení druhé fyzické osoby).
Závěrem povinný subjekt shrnuje, že Vaše žádost je vyřízena poskytnutím čtyřech anonymizovaných rozhodnutí krajského úřadu, specifikovaných na straně 2 tohoto sdělení, tyto jsou vloženy jako příloha k tomuto sdělení a zaslány na Vámi uvedenou e-mailovou adresu.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí
Soubory ke stažení
- rozhodnuti 37134 KP 2019 (pdf, 953 kB, 26.1.2021)
- rozhodnuti 26756 KP 2020 (pdf, 1042 kB, 26.1.2021)
- rozhodnuti 25625 KP 2020 (pdf, 905 kB, 26.1.2021)
- rozhodnuti 17749 KP 2020 (pdf, 898 kB, 26.1.2021)