Odpověď na žádost o informace doručenou dne 11.09.2020

2. 10. 2020 Autor: Vladimír Kučera

informace o objemu železniční dopravy na trati Hradec Králové - Pardubice

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: Vážený pan
ZE DNE: 18.08.2020 Ondřej Samek
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-91/OP/2020

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 585 
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 25.09.2020

Počet listů: 2
Počet příloh: 0 / listů: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 11.09.2020

Vážený pane předsedo,

dne 11.09.2020 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) žádost Vašeho spolu Kaštanka, z.s. dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), kterou se domáháte poskytnutí informací o současném objemu železniční dopravy pro trať Hradec Králové – Pardubice objednávané Královéhradeckým krajem a zároveň o výhled pro následujících 10 let.

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-91/OP/2020, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor krajského úřadu a to odbor dopravy a silničního hospodářství (vizte organizační strukturu krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Odbor dopravy a silničního hospodářství krajského úřadu k Vaší žádosti uvedl následující.

Trať 031 Jaroměř – Hradec Králové – Pardubice je nejvytíženější tratí v Královéhradeckém kraji. Na trati je provozováno několik linek dálkové dopravy (Rychlík Liberec – Pardubice, Rychlík Trutnov – Praha, Spěšný vlak Trutnov – Hradec Králové / Pardubice). Ty jsou doplněny o linky příměstské dopravy (Osobní vlak Jaroměř – Pardubice, Spěšný vlak Hradec Králové – Pardubice). Trať plní nejen funkci v krajské dopravě, ale napojuje Královéhradecký kraj na hlavní železniční koridor. Možnost zvýšení stability provozu a zrychlení dopravy na této trati vyžaduje vybudování druhé koleje v úseku Pardubice – Hradec Králové a alespoň v úseku Smiřice – Jaroměř, nejlépe v celém úseku Hradec Králové – Jaroměř. V celém úseku tratě je požadováno zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. V rámci modernizace je požadováno odstranění současného omezení postupných vjezdů vlaků a zvýšení rychlostí po provedení rekonstrukce severního a jižního zhlaví v železniční stanici Hradec Králové hlavní nádraží a stanici Jaroměř. Součástí modernizace železniční stanice Hradec Králové hlavní nádraží (součást zdvoukolejnění trati 031 v úseku Opatovice nad Labem – Hradec Králové) je i výstavba 4. nástupiště, čímž dojde k žádoucímu navýšení kapacity hran nástupišť v železniční stanici Hradec Králové hlavní nádraží.

Královéhradecký kraj objednává dopravu v současné době na této trati v úseku Hradec Králové hlavní nádraží – hranice Královéhradeckého a Pardubického kraje. Současný rozsah dopravy je ve výši 60 spojů v pracovní dny od pondělí do čtvrtka, 62 spojů v pátek, 54 spojů v sobotu a 55 spojů v neděli.

Již dnes je trať prioritní pro občany Královéhradeckého kraje nejen z důvodu vysoké dojížďky cestujících mezi městy Hradec Králové a Pardubice, ale také z pohledu páteřní spojky na vlakový koridor mezi Prahou a východní části naší republiky. Po dokončení zdvojkolejnění celé trati může opět dojít ke zkrácení jízdní doby. Očekáváme tak ve výhledu na následujících 10 let pokračující nárůst cestujících, který chceme podpořit zvyšujícím se počtem vlakových spojů v rámci rozpočtových možností našeho kraje. Přesný rozsah dopravy dosud nebyl stanoven. Zejména se však nabízí prodloužení vlakových spojů, které dnes končí v Hradci Králové, případně zavedení expresní vrstvy, která povede ke snížení individuální automobilové dopravy. Cílem vlakové dopravy na této trase je v obou krajských městech zejména eliminace kongescí a také emisní zátěže, kterou individuální doprava produkuje.

Informace Vám poskytujeme elektronicky a zasíláme prostřednictvím datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí