Odpověď na žádost o informace doručenou dne 11.01.2022

7. 2. 2022 Autor: Tomáš Hrnčíř

Zdravotnická zařízení zřizovaná Královéhradeckým krajem

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 11.01.2022
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-6/OP/2022

VYŘIZUJE: Ing. Mgr. Tomáš Hrnčíř
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 518
E-MAIL: t.hrncir@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 24.01.2022

Počet listů: 4
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 11.01.2022

Vážení,

dne 11.01.2022 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také „krajský úřad“ nebo „povinný subjekt“) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací –

  • „1. Poskytuje některé zdravotnické zařízení zřizované Královéhradeckým krajem (pozn. 1) své služby v nemovitostech, jejichž vlastníkem je jiná právnická osoba než samotný Královéhradecký kraj? (pozn.2)
  • 2. Pokud ano, prosíme o výčet těchto zdravotnických zařízení v rozsahu: název, adresa, IČ.
  • 3. U vyjmenovaných zdravotnických zařízení dle bodu 2. uveďte, prosím, jakou formou jsou upraveny vzájemné majetkové vztahy (pozn. 3), a jak jsou smluvně řešeny/upraveny běžné opravy, údržba a investice nemovitého majetku, v němž krajské zdravotnické zařízení poskytuje své služby.
  • 4. Poskytuje nějaké zdravotnické zařízení jiného vlastníka (pozn. 1 a 4), své služby v nemovitostech, které vlastní Královéhradecký kraj?
  • 5. Pokud ano, prosíme o výčet těchto poskytovatelů v rozsahu: název, adresa, IČ.
  • 6. U vyjmenovaných zdravotnických zařízení dle bodu 5. uveďte, prosím, jakou formou jsou upraveny vzájemné majetkové vztahy (pozn. 3), a jak jsou smluvně řešeny/upraveny běžné opravy, údržba a investice nemovitého majetku ve vlastnictví kraje, v němž zdravotnické zařízení jiného vlastníka poskytuje své služby.

Pozn. 1: Žádost o informaci se vztahuje pouze na poskytovatele lůžkové zdravotní péče většího rozsahu (tzn. v řádu desítek a více lůžek) jako jsou nemocnice, hospice, LDN apod.

Pozn. 2: Žádost o informaci se týká majetkových vztahů mezi poskytovateli zdravotních služeb, které nejsou nikterak vlastnicky spojeny s Královéhradeckým krajem na straně jedné a Královéhradeckým krajem na straně druhé.

Pozn. 3: Zda se jedná o smlouvu o pronájmu, výpůjčku či jiné.

Pozn. 4: Jiným vlastníkem myslíme právnickou osobu majetkově či zřizovatelsky nepropojenou s Královéhradeckým krajem. Netýká se tedy příspěvkových organizací kraje, jimi zřízených s.r.o., o.p.s. apod.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-6/OP/2022, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor zdravotnictví a oddělení majetkové odboru organizačního a právního krajského úřadu, (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Věcně příslušné odbory k jednotlivým bodům Vaší žádosti poskytly následující informace.

1. Poskytuje některé ZZ zřizované KHK své služby v nemovitostech, jejich vlastníkem je jiná právnická osoba než samotný KHK?

Odpověď: ANO (Sdružení ozdravoven a léčeben okresu Trutnov – Léčebna zrakových vad Dvůr Králové nad Labem)

2. Pokud ano, prosíme o výčet těchto ZZ v rozsahu (název, adresa, IČ):

Odpověď: Sdružení ozdravoven a léčeben okresu Trutnov, Procházkova 818, Trutnov, PSČ 541 01, IČ 00195201

3. U vyjmenovaných ZZ dle bodu 2. uveďte, jakou formou jsou upraveny vzájemné majetkové vztahy a jak jsou smluvně řešeny/upraveny běžné oprav, údržba a investice nemovitého majetku (a o jaký smluvní vztah se jedná):

Odpověď: Nájemní smlouva s Městem Dvůr Králové nad Labem, náměstí T. G. Masaryka čp. 38, Dvůr Králové nad Labem 544 17, IČ: 00277819, za 50.000,- Kč/rok při nevyčerpání za opravy a údržbu doplatek rozdílné částky, investice nejsou smlouvou upraveny.

4. Poskytuje nějaké zdravotnické zařízení jiného vlastníka, své služby v nemovitostech, které vlastní Královéhradecký kraj?

Odpověď: Královéhradecký kraj pronajímá své nemovitosti Zdravotnickému holdingu a.s. na základě nájemní smlouvy ze dne 25.7.2018. Jedná se především o budovy/areály krajských nemocnic za účelem zajištění a provozování zdravotnických zařízení. Tato společnost je s krajem vlastnicky spojena, ale také má a základě nájemní smlouvy právo přenechat předmět nájmu nebo jeho část jinému subjektu za předpokladu, že se jedná o poskytování zdravotních služeb a služeb bezprostředně souvisejících. Tedy je možné, že zdravotnické zařízení jiného vlastníka provozuje své služby v nemovitostech, které vlastní Královéhradecký kraj.

5. Pokud ano, prosíme o výčet těchto poskytovatelů v rozsahu: název, adresa, IČ.

Odpověď: Vzhledem k tomu, že z nájemní smlouvy vyplývá právo přenechání předmětu nájmu (jedná-li se o poskytování zdravotních služeb a služeb bezprostředně souvisejících) bez souhlasu majitele, nemůže Královéhradecký kraj poskytnout výčet těchto subjektů, jelikož o něm nevede žádný záznam.

6. U vyjmenovaných zdravotnických zařízení dle bodu 5. uveďte, prosím, jakou formou jsou upraveny vzájemné majetkové vztahy, a jak jsou smluvně řešeny/upraveny běžné opravy, údržba a investice nemovitého majetku ve vlastnictví kraje, v němž zdravotnické zařízení jiného vlastníka poskytuje své sužby.

Odpověď: Vzhledem k tomu, že Královéhradecký kraj pronajímá své nemovitosti určené ke zdravotnickým účelům pouze Zdravotnickému holdingu a.s. má uzavřenu nájemní smlouvu pouze se Zdravotnickým holdingem. V rámci smlouvy jsou řešeny běžné opravy, údržba a investice do nemovitého majetku kraje. Pokud nájemce podnajímá předmět nájmu jinému zdravotnickému subjektu, odpovídá pronajímatel za jednání této osoby stejně, jako kdyby předmět nájmu užíval sám. Dále uvádíme výňatky nájemní smlouvy upravující běžné opravy, údržbu a investice.

„Čl.VII. bod 7. Nájemce se zavazuje provádět na své náklady veškeré běžné opravy a udržovat předmět nájmu pravidelnou a systematickou údržbou, tj. zejména a výslovně včetně příslušných revizí dle platných právních předpisů a norem, v dobrém technickém a estetickém stavu tak, aby nedocházelo ke škodám materiálního i imateriálního charakteru, a aby byla zabezpečena dlouhodobá životnost a plná provozuschopnost předmětu nájmu. Za běžné opravy (např. opravy jednotlivých vrchních částí podlah a podlahových krytin, omítek, výměna prahů a lišt, opravy dveří, výměna zámků, kování okenních a dveřních skel, vypínačů, zásuvek, jističů, světel, ventilace, klimatizace a výměna uzavíracích ventilů a armatur) se považují veškeré opravy a jiné úkony nepřesahující svou hodnotou v jednotlivém případě částku 10.000 Kč.

Bod 8. Nájemce je nad rámec běžných oprav povinen zajišťovat na vlastní náklady pravidelně a účinně údržbu předmětu nájmu, zejména:

  • a) úklid,
  • b) zabezpečení a ostrahu,
  • c) malířské a natěračské práce,
  • d) údržbu ploch zeleně a dřevin,
  • e) zimní údržbu včetně zajištění schůdnosti chodníků a komunikací,
  • f) v předepsaných termínech dle příslušných norem a předpisů zajistit provádění pravidelných revizí, zkoušek a kontrol všech provozovaných zařízení a měřidel, která tyto vyžadují, nacházejících se v předmětu nájmu i do předmětu nájmu vnesených,
  • g) provoz technických zařízení, a to výhradně osobami k tomu oprávněnými,
  • h) požární ochranu, včetně vybavení předmětu nájmu předepsaným množstvím hasicích přístrojů a jiných předepsaných protipožárních prostředků,
  • i) bezpečné a ekologické nakládání s odpady, které vznikají při užívání předmětu nájmu z činnosti nájemce a jeho zaměstnanců a jiných osob, kterým nájemce umožnil přístup, včetně likvidace těchto odpadů,
  • j) nezávadnost odpadních vod a nese veškerou odpovědnost za porušení ustanovení zákona o vodách, vodohospodářských předpisů a zákonů o životním prostředí,
  • k) dodržování stanovených emisních limitů a provozních podmínek pro všechna zařízení provozovaná na nebo v předmětu nájmu (zejména spalovny odpadu a zařízení schválená pro spoluspalování odpadu).

Bod 9. Veškeré zásahy prováděné nad rámec běžných oprav a údržby dle odst. 7 a 8 tohoto článku, vyjma odst. 10 tohoto článku smlouvy, smí nájemce provést pouze s předchozím písemným souhlasem pronajímatele. Žádost o tento souhlas se nájemce zavazuje doložit pronajímateli rozpočtem předpokládaných nákladů a popisem pracovních činností k posouzení účelnosti záměru nájemce. Pronajímatel bude účelně vynaložené náklady po předchozím schválení na základě předložených daňových dokladů nájemci kompenzovat.

Bod. 10. Bez předchozího písemného souhlasu pronajímatele je nájemce povinen v případě havárie v nebo na předmětu nájmu provést bezodkladně a v nezbytném rozsahu takové práce, které zamezí vzniku dalších škod na zdraví nebo majetku pronajímatele, jakožto i třetích osob. Pronajímatel bude účelně vynaložené náklady nájemci kompenzovat po předložení veškerých oprávněných faktur a ostatních podkladových dokumentů. O vzniku takové havárie, škodách, navrhovaných zabezpečovacích pracích a předpokládaných nákladech na její odstranění, je nájemce povinen neprodleně informovat pronajímatele.

Toto sdělení Vám zasílám do Vaší datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí