Odpověď na žádost o informace doručenou dne 08.01.2021
využití zákonodárné iniciativy
Krajský úřad Královéhradeckého kraje
VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 08.01.2021
NAŠE ZNAČKA (č. j.): KUKHK-IZ-3/OP/2021
VYŘIZUJE: Mgr. Alena Koukalová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí
LINKA | MOBIL: 495 817 309
E-MAIL: akoukalova@kr-kralovehradecky.cz
DATUM: 21.01.2021
Počet listů: 3
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5
Odpověď na žádost o informace doručenou dne 08.01.2021
Vážený pane,
dne 08.01.2021 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „InfZ“), ve které se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):
„1. Váš kraj využil zákonodárnou pravomoc podle § 35 odst. 3 z.č. 129/2000 Sb., o krajích 4 krát zákonodárnou iniciativu. Nebyla zde snaha využít iniciativu vícekrát?
2. Bude zastupitelstvo do konce mandátu využívat tuto pravomoc?
3. Kolik zaměstnanců/pracovníků Krajského úřadu se věnuje problematice zákonodárné iniciativě?
4. Když váš kraj připravuje návrh zákona, jak probíhá celá procedura? Jaká je dělba práce mezi volenými politiky a úředníky? Spolupracují s vámi externí právníci či kanceláře? Pobíhají konzultace s odborníky v daném oboru? Existuje platforma (například v rámci Asociace krajů ČR), na níž kraje konzultují svoji zákonodárnou iniciativu mezi sebou?
5. Jak jste aktivní v připomínkování vládních návrhů zákonů?“
Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod číslo jednací KUKHK-IZ-3/OP/2021, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.
V souladu s ust. § 3 odst. 3 InfZ upozorňujeme, že informací se pro účely tohoto zákona rozumí jakýkoliv obsah nebo jeho část v jakékoliv podobě, zaznamenaný na jakémkoliv nosiči, zejména obsah písemného záznamu na listině, záznamu uloženého v elektronické podobě nebo záznamu zvukového, obrazového nebo audiovizuálního. Vaše dotazy uvedené v žádosti jsou spíše dotazy na názory a vytváření nových informací, které se povinnost poskytovat informace v souladu s ust. § 2 ost. 4 InfZ netýká. Přestože krajský úřad jako povinný subjekt nemusí vytvářet nové informace, v rámci dobré správy se snaží žadateli odpovědět.
O předání požadovaných informací byl požádán věcně příslušný odbor organizační a právní, oddělení legislativní a právní (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/), které k Vaší žádosti uvedlo následující.
„1. Váš kraj využil zákonodárnou pravomoc podle § 35 odst. 3 z.č. 129/2000 Sb., o krajích 4 krát zákonodárnou iniciativu. Nebyla zde snaha využít iniciativu vícekrát?“
To, zda zákonodárná iniciativa bude využita (a v jaké frekvenci), záleží vždy na rozhodnutí zastupitelstva kraje (a tedy jeho jednotlivých členů).
„2. Bude zastupitelstvo do konce mandátu využívat tuto pravomoc?“
Na tuto otázku je těžké odpovědět, neboť bude záležet na vůli a rozhodování zastupitelstva kraje, zda a v jaké oblasti případně přistoupí k realizaci zákonodárné iniciativy.
„3. Kolik zaměstnanců/pracovníků Krajského úřadu se věnuje problematice zákonodárné iniciativě?“
V případě, že by kraj podával v budoucnu zákonodárnou iniciativu, pak danou agendu má v náplni práce oddělení legislativní a právní odboru organizačního a právního. V tomto oddělení je v současné době zařazeno 5 zaměstnanců a zaměstnankyň.
„4. Když váš kraj připravuje návrh zákona, jak probíhá celá procedura? Jaká je dělba práce mezi volenými politiky a úředníky? Spolupracují s vámi externí právníci či kanceláře? Pobíhají konzultace s odborníky v daném oboru? Existuje platforma (například v rámci Asociace krajů ČR), na níž kraje konzultují svoji zákonodárnou iniciativu mezi sebou?“
Celý proces je upraven zejména čl. 12 Jednacího řádu Zastupitelstva Královéhradeckého kraje a výborů Zastupitelstva Královéhradeckého kraje (dostupný z http://www.kr-kralovehradecky.cz/scripts/detail.php?pgid=78). Níže uvádíme výtah z tohoto článku:
„Navrhovatel je povinen v dostatečném časovém předstihu před projednáváním návrhu zákona na zasedání zastupitelstva projednat návrh v připomínkovém řízení s příslušnými výbory zastupitelstva, obcemi a dalšími subjekty, jejichž práv, zájmů nebo působnosti se navrhovaná právní úprava týká. Návrh zákona musí být po formální stránce zpracován v souladu s Legislativními pravidly Vlády ČR.
Návrh zákona schválený zastupitelstvem předkládá hejtman předsedovi Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky spolu s přijatým usnesením zastupitelstva, v němž musí být uvedeno jmenovitě pověření člena zastupitelstva jednáním o návrhu zákona v orgánech Parlamentu České republiky (navrhovatel zákona). Současně s písemným návrhem zákona se Poslanecké sněmovně předkládá i stejnopis návrhu na technickém nosiči dat.
Jde-li o návrh novely zákona, návrh se předkládá se zněním platného zákona nebo jeho části, jíž se novelizace týká, s vyznačením navrhovaných změn a doplnění.“
Je samozřejmé, že podkladové materiály vypracovávají zejména jednotlivé odbory krajského úřadu (kterých se po věcné stránce navrhovaný materiál týká). V případě potřeby je možné spolupracovat též s externími odborníky (např. v souladu s čl. 13 jednacího řádu apod.) či externími právními kancelářemi.
Případné zákonodárné iniciativy jednotlivých krajů byly též (v minulém funkčním období zastupitelstev krajů) konzultovány i na úrovni Asociace krajů ČR, a to zejména v Legislativní skupině Komise pro veřejnou správu a legislativu Rady Asociace krajů České republiky.
„5. Jak jste aktivní v připomínkování vládních návrhů zákonů?“
Snaha Královéhradeckého kraje je připomínkovat návrhy právních předpisů v takové míře, aby tyto připomínky aktivně řešily zejména právní dopady návrhů předpisů do území Královéhradeckého kraje. Z tohoto pohledu se jeví aktivita v rámci připomínkových řízení jako adekvátní.
S pozdravem
Mgr. Alena Koukalová
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí