Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.08.2020

17. 8. 2020 Autor: Miroslava Hlavová

dozor nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti

Krajský úřad Královéhradeckého kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: neuvedeno
ZE DNE: 04.08.2020
NAŠE ZNAČKA: KUKHK-IZ-75/OP/2020

VYŘIZUJE: Miroslava Hlavová
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 472 
E-MAIL: mhlavova@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 13.08.2020

Počet listů: 2
Počet příloh: 0
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 05.08.2020

Vážený pane doktore,

dne 05.08.2020 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ve které se domáháte následujících informací, citace požadavku:

„Žadatel nadepsaný úřad zdvořile žádá o sdělení počtu podnětů či jiných podání, které obdržel za rok 2019 a dále za období 1.1.2020 – 31.7.2020 od jakýchkoliv třetích subjektů, které se týkaly výkonu dozoru nadepsaného úřadu nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve smyslu § 125 a § 126 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), v platném znění (dále jen „Obecní zřízení“).

Žadatel současně nadepsaný úřad zdvořile žádá o sdělení celkového počtu případů, které byly za rok 2019 a dále za období 1.1.2020 – 31.7.2020, předmětem prošetření (výkonu dozoru) nadepsaného úřadu nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve smyslu § 125 a § 126 Obecního zřízení (ať už na základě podnětu třetího subjektu nebo na základě činnosti nadepsaného úřadu či z jiného důvodu).“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod spisovou značku KUKHK-IZ-75/OP/2020, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány všechny odbory krajského úřadu (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/), které v rámci své gesce vykonávají přenesenou působnost. Jednalo se o odbor organizační a právní, odbor zdravotnictví, odbor kultury a památkové péče, odbor dopravy a silničního hospodářství, odbor životního prostředí a zemědělství, odbor územního plánování a stavebního řádu, odbor školství, odbor správní a krajský živnostenský úřad, odbor sociálních věcí.

K Vašemu požadavku nasdělení počtu podnětů či jiných podání, které obdržel krajský úřad za rok 2019 a dále za období 01.01.2020 – 31.07.2020 od jakýchkoliv třetích subjektů, které se týkaly výkonu dozoru nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve smyslu ustanovení § 125 a § 126 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, povinný subjekt sděluje, že žádný z uvedených oslovených odborů krajského úřadu takovýto podnět či podání ve Vámi uvedeném období neeviduje.

K Vašemu požadavku na sdělení celkového počtu případů, které byly za rok 2019 a dále za období 01.01.2020 – 31.07.2020, předmětem výkonu dozoru krajského úřadu nad vydáváním a obsahem nařízení obcí a usnesení, rozhodnutí a jiných opatření orgánů obcí v přenesené působnosti ve smyslu ustanovení § 125 a § 126 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů, povinný subjekt uvádí, že evidenci doručených nařízení obcí, které jsou obce povinny dle ustanovení § 12 odst. 6 zákona č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení), ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o obcích), po dni jejich vyhlášení zaslat krajskému úřadu, vede odbor organizační a právní, oddělení stížností a dozoru obcí.

Za období roku 2019 bylo zaevidováno celkem 28 doručených nařízení obcí Královéhradeckého kraje, za období od 01.01.2020 do 31.07.2020 bylo zaevidováno celkem 29 nařízení obcí Královéhradeckého kraje, jež byly předmětem dozoru dle ustanovení § 125 zákona o obcích.

Dále odbor organizační a právní, oddělení stížností a dozor obcí vykonává dozor dle výše uvedených ustanovení zákona o obcích také přímo na místě u obecních úřadů, které jsou plánovány v rámci pololetních plánů kontrol výkonu přenesené působnosti obcí Krajského úřadu Královéhradeckého kraje a zveřejňovány na webu Královéhradeckého kraje http://www.kr-kralovehradecky.cz/scripts/detail.php?pgid=1703 . Výstupem provedeného dozoru je záznam z dozoru, ve kterém jsou uvedena konkrétní jednání orgánů obcí, jejichž zápisy a usnesení byly předmětem dozoru (číslo a datum schůze rady obce případně zasedání zastupitelstva obce, pokud rada není v obci zvolena), evidence dozorovaných jednotlivých usnesení orgánů obcí není krajským úřadem vedena (není zákonná povinnost). V roce 2019 bylo v rámci dozoru zkontrolováno celkem 15 obcí, v období od 01.01.2020 do 31.07.2020 bylo v rámci dozoru zkontrolováno 6 obcí.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí