Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.06.2020

26. 6. 2020 Autor: Vladimír Kučera

informace o způsobu hodnocení investičních i neinvestičních projektů technické a dopravní infrastruktury

Krajský úřad Královéhradecké kraje

VÁŠ DOPIS ZN.: Vážený pan
ZE DNE: 03.06.2020
NAŠE ZNAČKA (čj. nebo sp. zn.): KUKHK-IZ-53/OP/2020

VYŘIZUJE: Mgr. Vladimír Kučera
ODBOR | ODDĚLENÍ: organizační a právní | stížností a dozoru obcí 
LINKA | MOBIL: 495 817 585
E-MAIL: vkucera@kr-kralovehradecky.cz

DATUM: 15.06.2020

Počet listů: 3
Počet příloh: 4 / listů: elektronicky
Počet svazků: 0
Sp. znak, sk. režim: 84.1, S/5

Odpověď na žádost o informace doručenou dne 03.06.2020

Vážený pane,

dne 03.06.2020 obdržel Krajský úřad Královéhradeckého kraje se sídlem v Hradci Králové (dále také krajský úřad nebo povinný subjekt) Vaši žádost dle zákona číslo 106/1999 Sb., o svobodném přístupu k informacím, ve znění pozdějších předpisů (dále jen InfZ), ze dne 03.06.2020, kterou se domáháte poskytnutí následujících informací (citace):

„Zdvořile žádám o zaslání informace ohledně způsobu hodnocení investičních (výstavba nových) nebo i neinvestičních (opravy) projektů technické a dopravní infrastruktury (např. ekonomické hodnocení). Zda existuje nějaký obecný metodický pokyn, vnitřní nařízení nebo něco jiného podle čeho se při vyhodnocování projektů řídíte, zda ho realizovat či nikoliv. Případně na základě čeho volíte projekt z více možností při omezeném rozpočtu na realizaci (např. nový chodník nebo nové veřejné osvětlení).

Technickou infrastrukturou rozumím: vodovod, kanalizace, centralizované zásobování teplem, zásobování plynem nebo veřejné osvětlení.

Dopravní infrastrukturou rozumím: silnice všech tříd, tramvajové tratě, trolejbusové tratě, cyklostezky a chodníky.“

Povinný subjekt zaevidoval Vaši žádost pod sp. zn. KUKHK-IZ-53/OP/2020, posoudil ji a konstatoval, že se jedná o žádost o informace ve smyslu InfZ, která obsahuje potřebné náležitosti dle ustanovení § 14 InfZ.

O předání požadovaných informací byly požádány věcně příslušné odbory krajského úřadu a to odbor investic, odbor dopravy a silničního hospodářství a odbor životního prostředí a zemědělství (viz organizační struktura krajského úřadu http://www.kr-kralovehradecky.cz/cz/krajsky-urad/organizacni-struktura/organizacni-struktura-krajskeho-uradu-kralovehradeckeho-kraje-147/).

Odbor investic uvedl, že Královéhradecký kraj při rozhodování, zda určitou stavební akci (ať už investičního nebo neinvestičního charakteru) bude realizovat, postupuje podle vnitřních předpisů schválených Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje nazvaných „Statut Fondu rozvoje a reprodukce Královéhradeckého kraje“ a „Pravidla čerpání Fondu rozvoje a reprodukce Královéhradeckého kraje“. Zjednodušeně lze daný proces popsat tak, že jsou nejprve stanoveny finanční limity pro jednotlivá odvětví (školství, sociální věci, zdravotnictví atd.) a daný kalendářní rok. Paralelně jednotlivá odvětví definují své požadavky na provádění stavebních akcí a stanoví jejich pořadí z hlediska priority realizace pro dané odvětví. Pro stanovení priorit neexistují pevná pravidla. Následně jsou k jednotlivým akcím v rámci daného odvětví postupně přiřazovány finanční prostředky, až do vyčerpání stanoveného limitu pro dané odvětví a kalendářní rok. Stavební akce, na jejichž financování v daném kalendářním roce prostředky nezbývají, nejsou realizovány, zůstávají však evidovány v tzv. zásobníku akcí a k jejich zahájení je možné operativně přistoupit v závislosti na měnících se rozpočtových možnostech kraje a jeho prioritách. Shora popsaný mechanismus se uplatní i u stavebních akcí, které byly v žádosti o informace označeny jako technická infrastruktura. K tomu uvádíme, že Královéhradecký kraj technickou infrastrukturu realizuje v zásadě jen výjimečně, zpravidla pak jako součást větší investiční akce. Shora popsaný postup se neuplatní u dopravních staveb. Přílohou této informace jsou výše zmíněný Statut i Pravidla.

Odbor dopravy a silničního hospodářství ke způsobu hodnocení investičních (výstavba nových) nebo neinvestičních (opravy) projektů technické a dopravní infrastruktury úvodem připomíná, že dle ustanovení § 9 odst. 1 zákona číslo 13/1997 Sb., o pozemních komunikacích, v platném znění, je kraj vlastníkem pouze silnic II. a III. třídy, které se na jeho území nacházejí. Proto disponujeme pouze těmito informacemi pro oblast dopravní infrastruktury.

Královéhradecký kraj si uvědomuje, že předpokladem k dobrému dlouhodobému hospodaření na síti silnic je dostatek informací o stavu vozovek a jeho vyhodnocování včetně tvorby plánů údržby a oprav.

Vzhledem k tomu, že se rozdělení silniční sítě pouze podle třídy silnice nejevilo jako dostatečné, byla silniční síť Královéhradeckého kraje rozdělena dle požadavků na její kvalitativní úroveň do 4 kategorií, které upřesňují definici úrovně silnic na komunikace významné pro kraj, pro jednotlivé okresy, s místním významem a nevýznamné.

Prvním krokem k sestavení podkladů pro plán údržby a oprav je sledování stavu vozovek, který spočívá ve sběru poruch povrchu vozovek.

Po detailním zpracování poruch na každém úseku je provedena sumarizace poruch do skupin se stejným charakterem porušení odpovídající i stejné technologii údržby, resp. opravy. Z analýzy poruch je následně provedeno zatřídění jednotlivých úseků sledované silniční sítě do 6 kategorií dle stavu porušení od hodnocení stavu „výborný“ až po „superhavarijní“.

V rámci dlouhodobé koncepce dochází ke stanovení návrhu pořadí plánu a přípravy rekonstrukcí a oprav na silniční síti Královéhradeckého kraje dle vícestupňového zhodnocení, které zohledňuje dopravní, technická, ekonomická a speciální kritéria.

Tzv. multikriteriální hodnocení se skládá z 15 různých kritérii, jako jsou dopravní význam silnice, její stavební a dopravně technický stav, zda je na úseku provozována veřejná linková autobusová doprava, pořadí provádění zimní údržby, provázanost s jinou stavební akcí apod. Hodnocení vozovek je rozčleněno dle výsledného bodového hodnocení do čtyř kategorií. Čím větší počet bodů multikriteriálního hodnocení, tím větší priorita rekonstrukce silnice.

V porovnání s předchozími roky lze konstatovat, že stav sledované silniční sítě se dlouhodobě mírně zlepšuje díky zvyšování rozsahu opravených úseků, tedy úseků zařazených do kategorie „výborný“. Je možné konstatovat, že trend zhoršování stavu povrchu vozovek patrný do roku 2012 se zastavil a od roku 2014 lze pozorovat trvale zlepšující se stav.

V Královéhradeckém kraji aktuálně probíhá financování oprav a rekonstrukcí krajské silniční sítě z několika finančních zdrojů, jejichž celkový objem se blíží cca 1,5 mld. Kč, což je několikanásobek financí investovaných v uplynulých letech. I přestože se podařilo objem státních a krajských finančních prostředků, které jsou vynakládány na zajištění oprav a rekonstrukce krajské silniční sítě (tj. cca 3300 km) navýšit, nepostačuje tento finanční objem na rekonstrukce všech havarijních a nevyhovujících úseků silnic II. třídy, které je možno financovat z EU a tvoří páteřní síť krajských komunikací.

Odbor životního prostředí a zemědělství uvedl, že v rámci gesce životního prostředí a zemědělství postupuje při hodnocení projektů vodohospodářské infrastruktury (vodovody a kanalizace) dle závazných Pravidel schválených Zastupitelstvem Královéhradeckého kraje č. ZK/23/1861/2019 ze dne 14. října 2019  pro poskytování a čerpání finanční podpory z dotačního programu Královéhradeckého kraje „Rozvoj infrastruktury v oblasti zásobování pitnou vodou a odvádění odpadních vod“ (dále „pravidla“), konkrétně čl. VI. Pravidel + přílohy 1. Jedná se o systém bodového hodnocení projektů na základě ekonomických, technických a ekologických kritérií. Projekty obdrží dotaci v pořadí dle získaného bodového hodnocení. Projekty, na které se v daném pořadí již nedostanou peníze, jsou odmítnuty. Přílohou této informace je úplné znění aktuálních pravidel včetně přílohy.

Informace zasíláme v souladu s Vaší žádostí elektronicky prostřednictvím datové schránky.

S pozdravem

Mgr. Alena Koukalová v. r.
vedoucí oddělení stížností a dozoru obcí

Soubory ke stažení